Education Editie

Uit Minecraft Wiki
Education Editie
Education Editie.svg
Auteur(s)

Mojang AB
Microsoft Studios

Platform(s)

Windows 10Mac OS

Geschreven in

C++

Recentste versie

0.16.0

Vrijgegeven

01 november 2016[1]

Beoordeling(en)

?

Grootte

83,0 - 84,0 MB

Licentie

Gebruiksvoorwaarden

Bron beschikbaar

Nee

Links
Een van de redenen waarom Minecraft zo goed past in een klaslokaal, is dat het een veelvoorkomende en creative speeltuin is. We hebben gezien dat Minecraft de verschillen in lesgeven, leren en educatiesystemen over de hele wereld overstijgt. Het [Minecraft] is een open ruimte waar mensen samen kunnen komen en lessen kunnen maken over bijna alles.
~ Vu Bui over de Education Editie[2]

Minecraft: Education Editie is een educatieve versie van Minecraft, bedoeld om in het klaslokaal gebruikt te worden. Het wordt ontwikkeld door Mojang AB en Microsoft Studios en bevat functies die ervoor zorgen dat Minecraft makkelijker in een klaslokaal gebruikt kan worden. Het volledige spel werd vrijgegeven op 1 november 2016,[1] na een betatestfase tussen 9 juni en 1 november datzelfde jaar.

Functies[bewerken | brontekst bewerken]

De Education Editie is gebaseerd op de Pocket Editie[3] en bevat een aantal extra functies waardoor het spel beter gebruikt kan worden in de klas, waaronder

  • Gemakkelijk samenwerken in een klas: leerlingen kunnen samenwerken om dingen te maken en problemen op te lossen. Tot maximaal dertig leerlingen kunnen in één wereld spelen, zonder dat er een server hiervoor vereist is. Leerlingen kunnen ook onderling samenwerken door te spelen op een wereld van een andere leerling.
  • Niet-bespeelbare speler (NBS/NPC): een leerkracht kan een NBS (niet-bespeelbare speler) aanmaken. Een NBS kan dienen als een gids voor spelers, door bijvoorbeeld instructies of informatie te geven. Ook kunnen leerkrachten een hyperlink plaatsen voor nóg meer informatie.
  • Camera en portfolio: een belangrijk aspect bij het leren in Minecraft is het verzamelen van bewijs van het leren in het spel en om de voortgang van de leerlingen te bekijken. De camera en het portfolio staat leerlingen toe om afbeeldingen te maken en te plaatsen in het portfolio, als een soort van 'documentatie'.
  • Krijtborden: leerkrachten kunnen krijtborden gebruiken om bijvoorbeeld leerdoelen erop te zetten en extra informatie of instructies te geven. Er zijn drie verschillende soorten, namelijk 1×1 (lei), 2×1 (poster) en 2×3 (bord).
  • Simpel en veilig inloggen: leerkrachten en leerlingen loggen in met hun eigen Office 365 Education-account voor dataprivacy en -veiligheid terwijl ze de Education Editie spelen.
  • Tutorialwereld: leerkrachten en leerlingen kunnen deze wereld gebruiken als ze nog niet bekend zijn met Minecraft. In die wereld wordt onder andere het navigeren door de wereld en het maken, plaatsen en breken van blokken en voorwerpen geleerd.
  • De blokken toestaan en afwijzen: Door middel van deze blokken kan de leerkracht (of speler met de machtiging WorldBuilder) gebieden aangeven waar wel en niet gebouwd mag worden.
  • Grenzen: door middel van grenzen kan de speler een specifiek gebied niet in- of uitkomen. Het gebied van effect is de volledige Y-coördinaat (van boven naar beneden). Het heeft de vorm van een keistenen muur, maar heeft een gladde en rode textuur en geeft rode partikels af.
  • Klaslokaalmodus: dit is een aanvullend programma op de Education Editie. Door middel van dit programma kan de leerkracht de hele wereld zien, inclusief de positie van spelers. Ook kan de leerkracht door middel van de chat communiceren met spelers en verschillende wereldinstellingen aan- of uitzetten.
  • Extra werkbalk: er is een kleine werkbalk met drie vakjes die ingeschakeld kan worden door de leerkracht. Deze kleinere werkbalk is aan de rechterkant van de hoofdwerkbalk gepositioneerd. De kleine werkbalk kan met voorwerpen worden gevuld door de leerkracht.

Lessen[bewerken | brontekst bewerken]

Lessen kunnen gedownload worden. Deze lessen zijn opgesplitst in verschillende leeftijdsgroepen en vakken, zoals geschiedenis, beeldende vorming en gamen. Leerkrachten kunnen ook hun zelfgemaakte lessen uploaden naar de officiële website, zodat ze gebruikt kunnen worden door anderen.

Prijs[bewerken | brontekst bewerken]

Het volledige spel kost US$5,- (ongeveer €4,70) per jaar per gebruiker, afhankelijk van de schoolgrootte en als voldaan is aan de vereisten voor het kopen in bulk. Kortingen voor het schoolbreed aankopen en grote academische instellingen is ook gepland. Scholen en districten die al MinecraftEdu gebruiken, kunnen gratis upgraden naar de Education Editie.

In aanmerking komen[bewerken | brontekst bewerken]

Om in aanmerking te komen voor het aanschaffen van de Education Editie, moet er aan de volgende voorwaarden voldaan worden:[4]

  • De persoon moet een full- of parttime leerkracht of personeel zijn bij een academische instelling en moet een school-e-mailadres hebben waar ook externe e-mailberichten op ontvangen kunnen worden.
  • De school of het district moet een gekwalificeerde school én erkende onderwijsinstelling zijn en moet opereren met als doel het onderwijzen van zijn leerlingen.
  • Een publieke bibliotheek moet algemene publieke bibliotheekdiensten aanbieden zonder hiervoor kosten in rekening te brengen van een gemeenschap, gemeente of regio.
  • Een publiek museum moet een agentschap of instituut zijn die georganiseerd wordt op een permanente basis voor educatie of aesthetische doeleinden en moet professioneel personeel in dienst hebben om tastbare objecten tentoon te stellen voor het publiek op een reguliere basis.
  • Een thuisschool moet K-12-educatie bieden (NL: groep 1 tot klas 4/5/6; BE: kleuterklas tot klas 4/5/6 middelbaar) voor een leerling of meerdere leerlingen met schriftelijk bewijs dat de thuisschool hoort bij een nationaal erkende thuisschoolorganisatie of erkend wordt door het schooldistrict als een geaccepteerd alternatief voor een door de staat erkend/goedgekeurd onderwijsinstituut.

Minimale systeemvereisten[bewerken | brontekst bewerken]

Het volgende is vereist:[4]

  • Een Office 365-account om in te loggen.

Naast dit account, is ook het volgende vereist:

Windows 10[bewerken | brontekst bewerken]

Vereist (32-bits) Vereist (64-bits)
Processor 1,0 GHz of sneller
Werkgeheugen (RAM) 1 GB 2 GB
Opslagruimte Tot 20 GB
Grafische kaart DirectX 9 grafische processor met WDDM-driverversie 1.0 of hoger

Mac OS X El Capitan[bewerken | brontekst bewerken]

Vereist
Model Alle modellen in deze lijst
Werkgeheugen (RAM) 2 GB
Opslagruimte Minimaal 8,8 GB

Video[bewerken | brontekst bewerken]

  1. a b http://mojang.com/2016/09/new-intelligence-education-edition-arrives-november-1/
  2. http://web.archive.org/web/20160119210014/http://education.minecraft.net/announce011916/
  3. https://www.reddit.com/r/Minecraft/comments/41o4gd/announcing_minecraft_education_edition/cz42o0j/
  4. a b volgens de Tech Specs