Naamruimten

Varianten

Delen

Delen
Handelingen

Enderman

Uit Minecraft Wiki
Je kunt ons helpen door het uit te breiden.
Enderman
Enderman normal.png
Enderman.png
Gezondheid Voor 1.9pre3: 20 (Heart.svg × 10)
1.9pre3: 40 (Heart.svg × 20)
Aanvalssterkte Makkelijk: 2 (Heart.svg)
Normaal: 5 (Heart.svgHeart.svgHalf Heart.svg)
Moeilijk: 7 (Heart.svgHeart.svgHeart.svgHalf Heart.svg)
Ontstaan in In de Bovenwereld en The End bij lichtniveau 7 of minder.
Eerste verschijning Beta 1.8 Pre-release 1

Laat vallen ItemCSS.png Ender Parel 0-1

De Enderman is een neutraal monster dat in de beta 1.8 (deel 1) van de avontuur-update geïntroduceerd werd. De Enderman is een 3 blokken hoog, zwart schepsel met lange armen en benen, gloeiende paarse ogen en een paars particle effect dat het meest lijkt op het effect van een portaal. In vergelijking van andere mobs zijn de Endermannen vrij zeldzaam (met uitzondering van de monsterkooi van de Grotspin), maar de Enderman wordt vaak gezien in groepjes van vijf in de normale wereld.

De Enderman heeft twee speciale vaardigheden, hij kan blokken oppakken/plaatsen en hij kan teleporteren. De Enderman kan niet tegen contact met water (dit geldt ook voor regen) en tegen zonlicht (zoals zombies en skeletten). De exacte afmeting van de Enderman is 0.6x0.6x2.9.

met een texture pack wordt het wel eens als 'slender' (een game) gebruikt. In de ‘End Dimensie’ komt de Enderman vaak voor.

Inhoud

[bewerken] Verschijning

Endermannen hebben lange ledematen en een dun lichaam. Ze hebben een zwarte huid met een patroon dat lijkt op een vacht (dit is lastig om te zien), gloeiende paarse ogen en stoten paarse deeltjes uit, net als bij een Nether portaal of een Enderkist.

Als ze aggressief zijn, openen ze hun monden en hun lichamen schudden gewelddadig als ze op je af stormen. Als ze al teleporteren, hebben ze de neiging om achter de speler te verschijnen.

[bewerken] Blokken Verplaatsen

Endermannen kunnen bepaalde blokken oppakken en verplaatsen, ongeacht of ze geplaatst zijn door de speler of natuurlijk gespawnd. Ze kunnen blokken horizontaal en verticaal in de buurt oppakken, dat doen ze binnen een afstand vergelijkbaar met de afstand waarmee een speler dingen kan weghalen, op een hoogte van net onder hun voeten tot net boven hun hoofd (5 lagen). Ze zullen de blokken die ze vasthouden niet achterlaten als ze sterven, in plaats daarvan zullen de blokken verdwijnen. Sinds Beta 1.9 Pre-Release 2, kunnen Endermannen alleen de volgende blokken weghalen: [1]

BlockCSS.png Grasblok
BlockCSS.png Grond
BlockCSS.png Zwamblokken
BlockCSS.png Zand
BlockCSS.png Grind
BlockCSS.png Klei

BlockCSS.png Paardenbloem
BlockCSS.png Roos
BlockCSS.png Bruine Paddestoel
BlockCSS.png Rode Paddestoel

BlockCSS.png Cactus
BlockCSS.png Pompoen
BlockCSS.png Meloen

BlockCSS.png TNT

Een Enderman kan geen Entiteiten oppakken, zoals bijvoorbeeld Boots, Mijnkars, Geprimed TNT, en Mobs.

[bewerken] Schade aan structuren en milieu

Omdat Endermannen het vermogen bezitten om blokken te verplaatsen, kunnen ze schade aanrichten aan de natuurlijke omgeving en in sommige gevallen speler-bouwwerken.

In de normale wereld zijn tekenen van Endermen activiteit in vaak geladen gebieden te zien aan misplaatste blokken. In woestijngebieden, kunnen Endermannen ook cactussen verspreiden door blokken te verwijderen en ze op vers zand te plaatsen. Hierdoor verhoogt het aantal cactussen in een vaak geladen woestijn gebied.

Endermen spawnen niet in verlichte gebieden, maar ze kunnen wel verlichte gebieden die aangrenzen op donkere in wandelen of teleporteren, met name als regen of water ervoor zorgt dat ze teleporteren. Gewone verlichting op structuren met fakkels is dus geen gegarandeerde verdediging.

[bewerken] Gedrag

De Enderman verschijnt als een neutrale mob en bemoeit zich normaliter met zijn eigen zaken. De Enderman loopt doelloos rond en ze pakken zo nu en dan een blok op, lopen er een tijdje mee rond en plaatsen dan het blok op een willekeurige plek op de grond.

Echter als een speler met de crosshair direct op de Enderman richt dan bevriest een Enderman in beweging , staart de speler aan en opent schuddend zijn mond. Hiermee wordt een Enderman vijandig. De Enderman kan van een maximale afstand van 64 blokken detecteren dat een speler direct naar hem kijkt (dit is vier keer de afstand meer, dan andere agressieve mobs).

Als de Enderman vijandig is geworden, blijft hij stilstaan en blijft hij de speler aankijken totdat de speler zijn crosshair beweegt. Als de speler de crosshair beweegt (ook al is het maar met één pixel) dan rent de Enderman met hoge snelheid naar de speler toe. Als de Enderman ver van de speler is verwijderd (verder dan 16 blokken) zal de Enderman naar de speler teleporteren. Wanneer de Enderman dicht bij de speler genoeg valt hij de speler aan en kan hij de aanvallen van een speler omzeilen door zich te strategisch weg te teleporteren. Soms zal een Enderman achter de speler telporteren.

Een Enderman teleporteert zich niet naar een waterblok omdat hij daardoor schade kan lijden, maar een Enderman kan wel per ongeluk in door het water rennen.

[bewerken] Aanvallen voorkomen

Omdat een Enderman 3 blokken hoog is kan je je huis twee blokken hoog per verdieping bouwen om zo te voorkomen dat een Enderman in je huis kan verschijnen of teleporteren. Als je niet in je huis bent en buiten een Enderman tegen komt dan kun je het beste de crosshair op de Enderman houden en naar hem toe lopen zodat je hem kan aanvallen. Het is moeilijker om een Enderman aan te vallen als hij teleporteert. Ook kan je in een plas met water gaan staan, de Enderman kan er niet naar toe teleporteren en zal uiteindelijk naar je toe rennen en schade nemen door het contact met water.

Als je een pompoen op je hoofd hebt dan verandert een Enderman niet van passief naar vijandelijk als je naar hem kijkt. Een Enderman kan niet naar je teleporteren als je in een mijnwagen zit.

[bewerken] Enderman Aanvallen

Een Enderman kan schade oplopen door water, vuur, lava, regen en aanvallen van spelers. Een emmer water op de grond legen brengt schade aan de Enderman toe zonder dat hij de speler aanvalt. zwaarden zijn effectief tegen een Enderman, hoewel houten, stenen en gouden zwaarden niet genoeg schade aan kunnen brengen voordat de Enderman de speler doodt pijlen daarentegen zijn niet effectief! Een enderman zal wegteleporteren zodra er een pijl op hem wordt afgeschoten, zelfs als hij nog in een neutrale toestand verkeert.

In beta 1.9 pre-release 4 verdwijnt een Enderman als je hem probeert te doden met water, het is nog niet zeker of dit een fout in het spel is of dat dit juist de bedoeling is.

Een vijandelijke Enderman teleporteert weg als een speler te dicht bij komt om het aan te vallen, wanneer dit in een smalle ondergrondse plaats gebeurt kan het voorkomen dat een Enderman naar een niet bereikbare grot of naar de oppervlakte teleporteert. De Enderman teleporteert niet terug totdat de speler op een plek komt waar er genoeg plaats is voor een Enderman om terug te teleporteren.

[bewerken] Trivia

  • De naam "Enderman" is afgeleid van het internetfenomeen Slender Man, wegens de grote overeenkomsten tussen de Enderman en Slenderman.

[bewerken] Gallerij

[bewerken] Referenties

  1. http://www.reddit.com/r/Minecraft/comments/ko2d4/endermen_nerfed_massively/