Help mee met het HESI-project!

Altijd irritant gevonden dat er geen versie-informatie beschikbaar was? Help mee met Error 404: Version not found-project!

Hendel

Uit Minecraft Wiki
Hendel
Lever.gif

Type

Niet-solide blok

Fysica

Nee

Transparant

Ja

Lichtsterkte

Nee

Explosieweerstand

?

Hardheid

?

Gereedschap

Dit blok kan met elk gereedschap worden gebroken, maar het zwaard is het snelst; het krijgt er wel twee keer zoveel schade door

Vernieuwbaar

Ja

Stapelbaar

Ja (64)

Brandbaar

Nee

Eerste verschijning

Alpha 1.0.1

Laat vallen

Zichzelf

Datawaarde

dec: 69 hex: 45

Een Hendel (In de Nederlandse Minecraft schakelaar genoemd) is een van de vier Schakelaars momenteel in het spel. Hendels - zoals de Stenen knoppen - kunnen verbonden worden met Redstone-kabel om van ver bedient te worden van het doelblok. Je kan hendels plaatsen op elk niet-transparante blok.

Vervaardiging[bewerken | brontekst bewerken]

Hendels zijn gemaakt van een stok en een blok keisteen, en kan zowel op de grond als op de muur van een huis geplaatst worden.

De hendel kan niet aan het plafond gehangen worden en kan niet geplaatst worden op sommige voorwerpen.

Ingrediënten Invoer » Uitvoer
Stok + Keisteen

Stroom[bewerken | brontekst bewerken]

Hendels verschillen van knoppen in het feit dat de stroom die ze leveren constant is - eenmaal geklikt zal de hendel aan of uit blijven tot het opnieuw gebruikt wordt. Het gebruiken van een hendel zorgt ook voor een visuele verandering waarbij de stok van het apparaat zal bewegen van een kant naar de andere. Hun stabiele natuur maakt hendels geschikt voor apparaten die in een van de twee staten moeten blijven voor een oneindige periode, zoals sporen of vergrendelingsmechanismen in ingewikkelde schakelingen.

Bij het plaatsen op de zijde van blokken, is boven UIT en onder AAN. Op de top van blokken, is zuid of west AAN, en noord of oost UIT.

  • De hendel samen met aan de muur bevestigde Fakkel, stromende Lava en Water, hellende sporen en Sneeuwgolem's armen zijn de enige oppervlakken in Minecraft die niet evenwijdig of loodrecht zijn met de grond.
  • De rotatie van hendels geplaatst vanboven op blokken is willekeurig bepaald en kan niet beïnvloed worden door rotatie van de speler.
  • Alles onder stroom van een Redstone-fakkel, zoals een Aangedreven spoor blok kan vervangen worden door een Hendel. Dit is handig als je weinig redstone hebt.
  • Hendels kunnen niet geplaatst worden op sneeuw. Ze kunnen ook niet geplaatst worden op IJs. Ook niet op glas.