Naamruimten

Varianten

Delen

Delen
Handelingen

IJs

Uit Minecraft Wiki
Je kunt ons helpen door het uit te breiden.
IJs
Ice.png
IJs
Type Solide Blok
Fysica Nee
Transparantie Partial (-2 to light)
Lichtsterkte Nee
Explosie 2.5
Gereedschap Dit blok kan met elk gereedschap worden gebroken, maar een houweel is het snelst
Vernieuwbaar ?
Stapelbaar Ja (64)
Brandbaar No
Beschikbaarheid ?
Eerste verschijning Alpha 1.0.4
Drops Zichzelf
Datawaarde dec: 79 hex: 4

F

IJs is een half-transparante blok die wordt gevormd in koude omgevingen (Sneeuwwerelden) door het vriezen van Water. Het is voor het eerst toegevoegd in de 1.0.4 versie, samen met Sneeuw en het glijdt lichtjes. Elke blok water dat is blootgesteld aan sneeuw wordt IJs. Voor alle zes de kanten van een blok ijs wordt dezelfde textuur gebruikt.

IJs kan gemakkelijk gebroken worden zonder enig gebruiksvoorwerp, toch is het handig om een Houweel te gebruiken. Als het IJs gebroken wordt en er bevindt zich direct een blok onder, dan smelt het IJs in water. Als er zich niets onder bevindt verdwijnt het gewoon, net als Glas.

IJs zal in water smelten als het wordt blootgesteld aan licht (level 12) behalve aan zonlicht. Fakkels kunnen niet op IJs geplaatst worden.

Door veranderingen in de Halloween Update, verandert water niet meer in IJs, omdat het niet meer wordt blootgesteld aan sneeuw. Toch kan IJs nog voorkomen in koude omgevingen.

Inhoud

[bewerken] Gebruik

  • Als je een waterglijbaan maakt kan een IJsblok op de bodem de glijsnelheid verhogen.
  • Omdat items verlaten van een waterstroom blijft schuiven op maximaal twee blokken op IJs sequenties van stromend water over IJs kan worden gebruikt om onbeperkt transporteren artikelen zonder hoogteverschil nodig.
  • Items die uit vloeiend water komen op IJs kunnen tot wel negen blokken ver glijden
  • In Creative kan de speler een blok IJs plaatsen in de Nether en de lava gebruiken om water te maken.
  • Als je een 2 blokken hoge hal maakt met een ijs vloer, kan je met sprint en daarna springen (Sprint-Springen) de hoogst mogelijke snelheid in het spel bereiken. Dit zorgt er wel voor dat je snel honger krijgt.
  • De speler kan een IJsgebouw bouwen in een toendra door blokken rond de muren, die ze willen bouwen, te plaatsen. nadat deze af zijn moet je tussen de 2 muren blokken water doen en wachten tot het water in IJs is veranderd. als je nu de blokken rond het water (nu IJs) weg haalt heb je IJsmuren.
  • Als de Speler Zielenzand op IJs plaatst wordt het vertragend effect vergroot.
  • Als je ijs plaatst in the nether, krijg je geen water!

[bewerken] Problemen

Problemen met betrekking tot "IJs" worden bijgehouden op Mojira. Rapporteer problemen daar.

[bewerken] Trivia

  • Als de speler op een Varken rijdt, door het gebruik van een Zadel, zal hij op IJs veel sneller gaan.
  • Ook al lijkt het of IJs doorzichtig is, toch kan je het water eronder er niet door zien.

[bewerken] Geschiedenis

In Beta 1.9 versie 2 was het mogelijk met een houweel betoverd met Zijden Streling, het IJs de bemachtigen als blok. Dit werd weer veranderd in Minecraft 1.0.

[bewerken] Pakijs

Pakijs
Pakijs.png
Pakijs
Type Solide Blok
Fysica Nee
Transparantie Nee
Lichtsterkte Nee
Explosie ?
Vernieuwbaar Nee
Stapelbaar Ja (64)
Brandbaar Nee
Beschikbaarheid ?
Eerste verschijning 13w36a
Drops Niets
Datawaarde dec: 174 hex: A

E

Pakijs is een Solide Blok die de Speler kan vinden in het Ice Plains Spikes klimaat. Pakijs lijkt op gewone Ijs blokken, maar ze zijn niet transparant, allow mob spawning, and are darker in the center of the block than the sides. They can be obtained using any tool with the silk touch enchantment. When broken without using a silk touch tool, unlike Ice, no water source block is created. Also unlike Ice, Packed Ice will not melt due to light sources and will allow the player to place items like torches. Packed Ice retains the sliding effect when walked on as Ice, though. It is currently only used as decoration to form spikes of Ice, as its generated biome name suggests. It can be useful for those who use normal ice but are wary of light sources melting it, although Packed Ice must be harvested.

[bewerken] Geschiedenis

Officieel spel
1.7.2 13w36a Pakijs toegevoegd