De prijs van Minecraft PC Editie is sinds 23 mei 2016 €23,95 in plaats van €19,95.

Help mee met het HESI-project!

Altijd irritant gevonden dat er geen versie-informatie beschikbaar was? Help mee met Error 404: Version not found-project!

IJs

Uit Minecraft Wiki
IJs
IJs.png

Type

Solide blok

Fysica

Nee

Transparant

Gedeeltelijk (-2 lichtsterkte)

Lichtsterkte

Nee

Explosieweerstand

2,5

Hardheid

0,5

Gereedschap

Dit blok kan met elk gereedschap worden gebroken, maar een houweel is het snelst

Vernieuwbaar

Ja

Stapelbaar

Ja (64)

Brandbaar

Nee

Eerste verschijning

PC editie:
Alpha 1.0.4 SF 4

Pocket editie: 0.1.0

Xbox 360 editie: TU1

Xbox One editie: CU1

PS 3 editie: 1.00

PS 4 editie: 1.00

PS Vita editie: 1.00

Wii U editie: Patch 1

Laat vallen

Niks

Datawaarden

dec: 79 hex: 4F bin: 1001111

IJs is een doorzichtig solide blok.

Verkrijgen[bewerken | brontekst bewerken]

IJs kan makkelijk worden vernietigt zonder gereedschap, maar de houweel zorgt ervoor dat het sneller gaat. Het blok zelf laat niets vallen als er geen Zijden Streling wordt gebruikt.

Blok
IJs
Hardheid 2,5
Gereedschap
Breektijd1
Hand 0,75 seconden
Houten houweel 0,4 seconden
Stenen houweel 0,2 seconden
IJzeren houweel 0,15 seconden
Diamanten houweel 0,1 seconden
Gouden houweel 0,1 seconden

↑1 Breektijd is voor onbetoverd gereedschap.

Natuurlijk genereren[bewerken | brontekst bewerken]

IJs kan worden gevonden in koude klimaten, van kleine vijvertjes tot oceanen.

Sneeuwachtige klimaten[bewerken | brontekst bewerken]

Water in een sneeuwachtig klimaat zal uiteindelijk bevriezen, mits de lichtsterkte aan alle kanten lager of gelijk aan 13 is en er is op zijn minst één niet-water blok horizontaal boven of onder het blok zal het bevriezen. Dit kan op elk moment gebeuren en in elke weeromstandigheid. Als de hoogste lichtsterkte boven het lichtblok 12 is, zal het waterblok telkens opnieuw smelten en bevriezen als het een bloktickupdate krijgt.

Water zal uiteindelijk in de 'Extreme Hills' bevriezen als het zich boven de hoogte bevind waar sneeuw wordt gevormd.

IJs is een beetje glad, waardoor spelers, mobs en entiteiten erover glijden. Dit staat toe om de snelheid in water te verhogen door het plaatsen van water boven het ijs.

Als een blok boven ijs wordt geplaatst dat niet een volledig blok is, zal het dezelfde gladheid krijgen als ijs; maar als het wordt geplaatst onder zielenzand wordt de snelheid waarmee je over het zielenzand loopt nog meer verminderd. Dit werkt niet in de Pocket Editie met platen, maar het werkt met valluiken.

IJs kan worden gebruikt om water te maken: Als een waterblok onder het ijs zit, zal het ijs veranderen in water. IJs smelt ook wanneer de lichtsterkte direct naast het blok niet de juiste lichtsterkte van 13 heeft (groter dan 11), van lichtbronnen, dus niet het zonlicht. Als ijs smelt in de Nether zal het geen water geven.

Video[bewerken | brontekst bewerken]

Opmerking: Deze video is verouderd, want je kunt ijs terugkrijgen met de Zijden Streling betovering.

Alpha
1.0.4 IJs toegevoegd.
Officiële release
1.0.0 Beta 1.9-pre4 Het hakken van ijsblokken met een Zijden Streling betovering gaf het blok terug en kon naar de Nether worden gebracht als een waterbron.
? IJsblokken kunnen niet langer worden gehakt met Zijden Streling door de bovenstaande bug.
1.3.1 12w17a IJsblokken kunnen legaal worden verkregen in Survival met Zijden Streling.
IJs produceert niet langer water in de Nether.
1.7.2 13w41a IJs, water en portalen zijn nu doorzichtig voor elkaar.
1.9 15w43a IJs genereert als onderdeel van iglo's.
15w51a Water dat wordt geproduceerd door smeltend ijs stroomt weg in plaats van op één plaats blijven totdat het wordt geüpdatet.
Pocket Editie Alpha
0.1.0 IJs toegevoegd.
Console Editie
TU1 CU1 1.00 Patch 1 IJs toegevoegd.
TU14 1.04 IJsblokken kunnen worden gekregen in Survival met Zijden Streling. De mogelijkheid om water te maken in de Nether werd verwijderd.

Problemen met betrekking tot 'IJs' worden bijgehouden op Mojira. Rapporteer problemen daar.

  • Als een speler op een varken met een zadel en rijd en over ijs gaat zal het heel snel bewegen. Dit maakt reizen over ijs een stuk makkelijker.
  • Door te sprinten en te springen in een tunnel met ijs en een hoogte van twee blokken ga je twee keer zo snel als een mijnkar met een snelheid van ongeveer 16 blokken per seconde. Door het plafond te vervangen met valluiken is het mogelijk om 1000 blokken in 54 seconden te reizen, oftewel 18,518 blokken per seconden. Dit zorgt er wel voor dat speler heel snel weer honger heeft, de hongerbar verminderd met één vleesstuk per seconde.
  • Suikerriet kan naast een ijsblok worden gevonden, maar gaat weg als het wordt geüpdatet. Dit kan meerdere malen worden gezien als een door een sneeuwachtig klimaat reist.
  • Als je ijs in brandt probeert te zetten met vuursteen en staal zullen er geen vlammen verschijnen, maar de vuursteen en staal ziet er wel uit alsof het is gebruikt (de duurzaamheid vermindert). Hetzelfde gebeurt met glazen platen en de zijkanten van blokken die niet in brand kunnen worden gestoken.
  • IJs is niet transparant in de Pocket Editie. Echter, items en blokken kunnen nog steeds niet daarop worden geplaatst, bijvoorbeeld fakkels.
  • Als een ijsblok smelt dankzij een lichtbron zal het zichzelf niet updaten. Dit kan worden gebruikt om 'stromend' water te maken, zonder hulp van borden, drukplaten, ladders, etc.

Zie ook[bewerken | brontekst bewerken]