De prijs van Minecraft PC Editie is sinds 23 mei 2016 €23,95 in plaats van €19,95.

Help mee met het HESI-project!

Altijd irritant gevonden dat er geen versie-informatie beschikbaar was? Help mee met Error 404: Version not found-project!

Kleefzuiger

Uit Minecraft Wiki
Kleefzuiger
Kleefzuiger.gif

Type

Solide blok

Fysica

Nee

Transparant

Ja

Lichtsterkte

Nee

Explosieweerstand

2,5

Hardheid

0,5

Gereedschap

Elk gereedschap

Vernieuwbaar

Ja

Stapelbaar

Ja (64)

Brandbaar

Nee

Eerste verschijning

PC editie: Beta 1.7

Xbox 360 editie: TU3

Xbox One editie: CU1

PS 3 editie: 1.00

PS 4 editie: 1.00

PS Vita editie: 1.00

Wii U editie: Patch 1

Laat vallen

Zichzelf

Datawaarden

Kleefzuiger

dec: 29 hex: 1D bin: 11101

Kleefzuigerhoofd

dec: 34 hex: 22 bin: 100010

Kleefzuiger-uitschuiving

dec: 36 hex: 24 bin: 100100

Een kleefzuiger is een blok wat andere blokken kan duwen en terugtrekken.

Verkrijgen[bewerken | brontekst bewerken]

Een kleefzuiger kan met elk soort gereedschap worden verkregen en laat altijd zichzelf vallen.

Blok
Kleefzuiger
Hardheid 0,5
Breektijd1
Hand 0,75 seconden
↑1 Tijd is voor onbetoverd gereedschap

Natuurlijk genereren[bewerken | brontekst bewerken]

Drie kleefzuigers genereren als onderdeel van de jungletempel.

Maken[bewerken | brontekst bewerken]

Ingrediënten Input » Output
Duwmachine en
slijmbal

Zie ook: Duwmachine-/Kleefzuigerschakelingen en Duwmachine-/Kleefzuigergebruik

Kleefzuigers kijken naar de speler als ze worden geplaatst. Als ze worden geactiveerd zal het houten oppervlak (hoofd) uitschuiven met één blok in 1,5 Redstone-ticks (of 0,15 seconden lag). Het geluid van het uitschuiven kan worden gehoord in een gebied van 31×31×31 blokken rondom de kleefzuiger. De kleefzuiger kan tot maximaal 12 blokken vooruit duwen. Elk entiteit binnen het gebied van het hoofd van de kleefzuiger wordt meegeduwd. Als er geen plaats voor de entiteit is om te gaan, wordt de entiteit in het blok geduwd waar het stikt als het blok niet transparant is.

Als de kleefzuiger geen Redstone-signaal meer ontvangt, trekt het zijn 'hoofd' meteen in (0 Redstone-ticks) en het blok dat voor het hoofd van de kleefzuiger zit.

Een kleefzuiger die een slijmblok duwt, laat ook alle entiteiten die in het gebied van het slijmblok zitten, als de kleefzuiger uitschuift, stuiteren.

Duwen en terugtrekken van blokken[bewerken | brontekst bewerken]

Kleefzuigers duwen blokken niet in de Void (lager dan Y=1) of boven de map (hoger dan Y=255). Ze kunnen ook niet meer dan twaalf blokken tegelijk duwen. In beide gevallen schuift de kleefzuiger simpelweg niet uit.

Kleefzuigers kunnen de meeste blokken duwen. Hieronder staan de uitzonderingen. Kleefzuigers trekken alle blokken die hieronder staan niet terug als het intrekt.

Blok Effect

Aambeeld

Barrière

Bodemsteen

Endportaalframe

Uitgeschoven duwmachine/kleefzuiger

Netherportaal

Obsidiaan
Kleefzuiger schuift niet uit.

Banier

Baken

Brouwstandaard

Kist

Opdrachtblok

Daglichtsensor

Dispenser

Dropper

Betoveringstafel

Endportaal

Enderkist

Oven

Trechter

Jukebox

Monsterkooi

Nootblok

Bord

Valkist
Kleefzuiger schuift niet uit omdat ze blok-entiteiten bevatten.

Bed

Cactus

Deur

Drakenei

Jack-o'-lantern

Bloemen

Bloempot

Mobhoofd

Drukplaat

Pompoen

Paddenstoelen

Redstone

Redstone-comparator

Redstone-fakkel

Redstone-repeater

Suikerriet

Fakkel

Drukgevoelige drukplaat
Verandert in een voorwerp als het wordt geduwd.

Meloen
Verandert in meloenschijven als het wordt vernietigd.

Spinnenweb
Verandert in draad als het wordt geduwd door een kleefzuiger.

Gerijpt ijs
Verandert in stromend water als het wordt geduwd door een kleefzuiger.
Verandert in stilstaand water als het wordt getrokken door een kleefzuiger.

Vuur

Lava

Bladeren

Water

Taart
Breekt als het hoofd van de Kleefzuiger de plaats van het blok inneemt.

Kleefzuigers bewegen ook niet als een blok ervoor zit dat 'aan het blok vast is gemaakt'. Ze zullen loskomen van het blok en vallen als voorwerp. De uitzonderingen zijn:

  • Valluiken
    : Zolang de scharnierkant aan een solide blok vastzit op de nieuwe plaats.

  • Elk soort spoor
    : Zoalng ze zich op een solide blok bevinden op de nieuwe positie en dat het blok niet op hetzelfde moment beweegt.[1] Het spoor oriënteert zich daarna opnieuw.

  • Tapijt
    .

Kleefuigers activeren[bewerken | brontekst bewerken]

Twee kleefzuigers worden geactiveerd door één lijn van Redstone.

Kleefzuigers kunnen op verschillende manieren worden geactiveerd.

  • Als Redstone naar de kleefzuiger toe staat, omdat Redstone niet automatis naar de kleefzuiger toe gaat.
  • Door naast de kleefzuiger een krachtblok te zetten. De sterkte maakt niet uit.
  • Door een Redstone-fakkel er naast te zetten.
  • Door elk soort krachtblok één blok boven en naast een zijde te zetten, inclusief de 'geactiveerde ruimte' erboven (als een kleefzuiger naar boven kijkt met een Redstone-blok op het hoofd, schuift het uit als het wordt geactiveerd, maar wordt niet teruggetrokken als de kracht van een zijkant of achterkant komt uit wordt gezet). De kleefzuiger schuift niet uit of in totdat het een blok-update krijgt. Dit wordt quasi-connectiviteit genoemd, ook wel bekend als BUD-switch.
  • Een Redstone-repeater kan geen signaal door kleefzuigers heen transporteren omdat het een transparant blok is.
  • Een kleefzuiger die naar boven staat kan niet worden geactiveerd door een blok erboven, tenzij het uitgeschoven is.

Slijmblokken[bewerken | brontekst bewerken]

A

B

Kleefzuiger A mag uitschuiven omdat het slijmblok de oven negeert. Kleefzuiger B mag niet uitschuiven omdat het diamantblok door de oven niet kan bewegen en dus weigert het slijmblok zich te verplaatsen.

Als een slijmblok wordt geduwd door een kleefzuiger worden blokken die naast het slijmblok zitten ook verplaatst, tenzij een blok dat niet door een kleefzuiger kan worden verplaatst de andere blokken in de weg zit. Deze blokken kunnen op hun beurt weer andere blokken duwen die niet aan het slijmblok vastzitten. Als een slijmblok bijvoorbeeld op de grond 'zit' probeert het de grond onder zich mee te duwen alsof ze worden geduwd door een kleefzuiger. Datzelfde slijmblok probeert ook de grond met zich mee te trekken als de kleefzuiger intrekt.

Datzelfde verschijnt als een slijmblok wordt bewogen door een slijmblok dat ernaast zit. Een kubus van 2×2×2 slijmblokken bijvoorbeeld kan worden geduwd en worden ingetrokken door één enkele kleefzuiger op elk van de blokken in de kubus.

Een slijmblok naast een blok dat niet kan worden verplaatst negeert het slijmblok. Maar als een blok dat ernaast zit wél kan worden bewogen maar een niet-beweegbaar blok verhindert dat, kan het beweegbare blok niet worden verplaatst waardoor het slijmblok weigert te bewegen en dus schuift de kleefzuiger niet uit.

Het maximum van twaalf blokken die tegelijk kunnen worden bewogen geldt nog steeds. Een kubus van 2×2×3 slijmblokken kan dus nog steeds worden bewogen, op voorwaarde dat er geen andere blokken aan vast zitten.

Zie ook: Vliegtechnologieën

Een kleefzuiger kan zichzelf niet voortbewegen door middel van een 'haakconstructie', maar machines die zichzelf aandrijven kunnen nog steeds worden gemaakt.

Technische onderdelen[bewerken | brontekst bewerken]

Kleefzuigerhoofd
Block 34 Sticky.png

Type

Technisch en solide blok

Fysica

Nee

Transparant

Ja

Lichtsterkte

Nee

Explosieweerstand

2,5

Gereedschap

Elk gereedschap

Drops

Nee

Datawaarden

dec: 34 hex: 22 bin: 100010

Naam

piston_head

Kleefzuigerhoofd[bewerken | brontekst bewerken]

Het kleefzuigerhoofd (ook wel bekend als blok 34) is een technisch blok dat wordt gebruikt als het tweede blok wanneer de kleefzuiger uitschuift en kan alleen worden geplaatst als het /setblok-commando wordt gebruikt. Een blokstaat bepaald of het een normaal of kleefzuigerhoofd is. Het kan alsnog verdwijnen als er een blok naast wordt geplaatst (blok-update).

Blokstaat[bewerken | brontekst bewerken]

Het minecraft:piston_head gebruikt de volgende blokstaten:

Naam Waarde Beschrijving

 facing
north
south
east
west
up
down
De richting waar het kleefzuigerhoofd naar toe staat.

 short
true
false
Als het true is, is de kleefzuiger-arm korter dan normaal (vier pixels).

 type
normal
sticky
Het type kleefzuigerhoofd

Kleefzuiger-uitschuiving[bewerken | brontekst bewerken]

Kleefzuiger-uitschuiving

Type

Technisch

Fysica

Nee

Transparant

Ja

Lichtsterkte

Nee

Explosieweerstand

0

Gereedschap

Nee

Tile Entity ID

Piston

Datawaarden

dec: 36 hex: 24 bin: 100100

Naam

piston_extension

De kleefzuiger-uitschuiving (ook wel bekend als 'blok dat wordt verplaatst door kleefzuiger' of blok 36) is een onverkrijgbaar technisch blok dat een deel van het kleefzuigerhoofd bevat en/of onderdeel is van één of twee blokken dat de kleefzuiger uitschuift in of uit de gridcellen (inclusief blokken die worden meegenomen door slijmblokken). Omdat bewegende blokken verschillen in hoeveel ze van elke grid-cel innemen, wordt de kleefzuiger-uitschuiving opgeslagen als blok-entiteit in plaats van blok. Het wordt overschreven door lucht, het kleefzuiger-hoofd of het blok dat wordt meegenomen als de uitschuiving van het kleefzuigerhoofd aan het einde is gekomen; maar als het wordt geplaatst met commando's en er zijn geen kleefzuigers aan verbonden, blijft het er oneindig staan.

Het is onzichtbaar, niet-solide en kan niet worden gebroken zonder dat er commando's worden gebruikt. Het vermindert de lichtsterkte als licht door het blok heen gaat met 1. Ook al is het niet-solide, vloeistoffen kunnen er doorheen gaan. Het voorkomt bouwen op die plaats. Het spel behandelt de kleefzuiger-uitschuiving als steen in het geluid als het wordt gebroken en als er overheen wordt gelopen.

Blok-entiteit[bewerken | brontekst bewerken]

Het minecraft:piston_extension technische blok heeft blok-entiteitsdata waarin data over het blok wordt opgeslagen. Het blok-entiteits-ID van het blok is Piston.

  • Blok-entiteitsdata
    • Tags voor alle blok-entiteiten[edit]

    •  blockId: Blok-IDs van het blok dat wordt verplaatst.

    •  blockData: Datawaarde(n) van het blok dat wordt verplaatst.

    •  facing: De richting waarin het blok wordt geduwd.

    •  progress: Hoe ver het blok zich heeft verplaatst.

    •  extending: 1 of 0 (true of false) - true als het blok wordt geduwd.

Het minecraft:piston_extension technische blok gebruikt de volgende blokstaten:

Naam Waarde Beschrijving

 extended
true
false
Als het true is, wordt het blok geduwd door de kleefzuiger.

 facing
north
south
east
west
up
down
De richting waar het blok naar toe wordt geduwd.

Datawaarden[bewerken | brontekst bewerken]

ID[bewerken | brontekst bewerken]

Blok ID-naam ID-nummer
Kleefzuiger piston 29
Kleefzuigerhoofd piston_head 34
Kleefzuiger-uitschuiving piston_extension 36

Blokdata[bewerken | brontekst bewerken]

Bits Waarden
0x0 Naar beneden
0x1 Naar boven
0x2 Naar het noorden
0x3 Naar het zuiden
0x4 Naar het westen
0x5 Naar het oosten
0x6 & 0x7 Kleefzuiger met zes zijden
0x8 (bitvlag) Als het 1 is, is de kleefzuiger uitgeschoven.

Het blok minecraft:piston gebruikt de volgende blokstaten:

Naam Waarde Beschrijving

 extended
true
false
Als het true is, is de kleefzuiger uitgeschoven.

 facing
north
south
east
west
up
down
Het tegenovergestelde van waar de speler keek tijdens het plaatsen van het blok.

Video[bewerken | brontekst bewerken]

Beta
1.7 Duwmachines toegevoegd.
De originele duwmachine was een mod, geplaatst op de Minecraft Forums door Hippoplatimus.[2] De code voor die versie werd gegeven aan Jeb en op zijn beurt werkte Jeb aan het toevoegen van duwmachines in Minecraft.
  • Hippoplatimus staat in de credits onder 'Overige programmering', net zo als een paar andere 'modders' die Vanilla Minecraft Minecraft maakte.
Een andere gebruiken, DiEvAl, gaf in het privé ook codes,[3] inclusief het idee voor tegel entiteiten om bewegende blokken op te sporen.[4]
Door Jeb's werk aan de Pocket Editie werden duwmachines vertraagt en werden niet vrijgegeven in de Beta 1.5 update en ook niet voor de Beta 1.6 update. Toen uiteindelijk de Pocket Editie goed genoeg was voor de onthulling op E3 ging Jeb weer verder aan het werken aan de PC editie van Minecraft en werden duwmachines in de Beta 1.7 update toegevoegd, inclusief kleefzuiger.
De textuur van de duwmachine toen een screenshot ervan openbaar werd gemaakt had ijzeren banden over het hoofd van de duwmachine lopen. De banden werden verwijderd voor de release en nu zijn alleen de ijzeren gedeeltes op de zijkant overgebleven.
1.7_01 Kleefzuigers plakken niet als ze niet trugschuiven.
1.7.3 Het is onmogelijk om jack-o'-lanterns op een kleefzuiger te plaatsen.
Officiële release
1.3.1 12w22a Kleefzuigers genereren in jungletempels. In de tempels worden ze gebruikt om een puzzel te vormen.
12w27a Duwmachines en kleefzuigers geüpdatet om ze minder foutgevoelig te maken en dus lijken ze slomer te updaten. Dit wijzigde ook hoe duwmachines en kleefzuigers werken en dus moeten er wat Repeaters worden vertraagd of worden versneld, etc. Na deze verandering neemt het uitschuiven van de duwmachine en kleefzuiger 2 Redstone-ticks (4 spelticks) om uit te schuiven, maar ze trekken nog steeds meteen in.
1.7.2 13w37a Blok 34 (duwmachinehoofd) en blok 36 (duwmachine-uitschuiving) zijn verwijderd van het /give-commando.
1.8 14w17a Toen alle blokken werden omgezet om blokstaten te gebruiken, werden de blok-/datawaardencombinaties 33/6, 33/7, 29/6 en 29/7 (duwmachine en kleefzuiger met zes zijden) verwijdert.
14w18a Slijmblokken trekken en duwen blokken die zich naast het slijmblok bevinden.
Het uitschuiven van een duwmachine/kleefzuiger met een slijmblok erop laat entiteiten (mobs, spelers, vorwerpen, geschoten pijlen etc.) in de lucht springen.
14w19a Slijmblokken kunnen entiteiten opzij en naar beneden duwen als ze zijn verbonden aan een duwmachine/kleefzuiger.
14w32a Het duwmachine-uitschuivingsblok heeft geen contactbox meer.
1.9 15w49a Onuitgeschoven duwmachines/kleefzuigers, duwmachines/kleefzuigers die naar beneden staan en duwmachines/kleefzuigers die naar boven staan hebben nu een solide hoofd, net zoals trappen en platen die onderste boven staan.
Console Editie
TU3 CU1 1.00 Patch 1 Duwmachines en kleefzuigers toegevoegd.
TU14 1.04 Het uitschuiven van duwmachines/kleefzuigers duurt 2 Redstone-ticks (4 spelticks) om uit te schuiven, maar ze trekken nog steeds meteen in.

Problemen met betrekking tot 'Kleefzuiger' worden bijgehouden op Mojira. Rapporteer problemen daar.

  • Als blokken worden geduwd door een kleefzuiger, zijn ze voor een moment niet-solide waardoor andere entiteiten er doorheen kunnen vallen. Dit effect duurt langer voor slijmblokken dan voor andere blokken; entiteiten kunnen er doorheen vallen in de tijd dat de kleefzuiger uitschuift.
  • Als er heel snel tussen aan en uit wordt geschakeld met een door zwaartekracht beïnvloed blok erboven (zoals zand), zal de kleefzuiger uiteindelijk het blok breken en valt het als voorwerp. Grind zal door deze methode niet breken tot vuursteen.
  • Mobs kunnen in het kleefzuigerhoofd spawnen.
  • Tapijten kunnen worden geplaatst op het kleefzuiger-uitschuivingsblok en blijven daar als het blok wordt vervangen met een niet-solide blok met behulp van het /setblock-commando.

Zie ook[bewerken | brontekst bewerken]

  1. Een uitzondering is wanneer het spoor en het ondersteunende blok zich op twee parallelle kleefzuigers/kleefzuigers bevinden en dat deze uitschuiven.
    Het spoor blijft dan zitten. Het proberen van het bewegen van deze blokken op het zelfde moment met slijmblokken werkt niet en ook het bewegen van de blokken
    op een loodrechte hoek (alhoewel het laatstgenoemde wel schijnt te hebben gewerkt, zie MC-75716).
  2. http://www.minecraftforum.net/viewtopic.php?t=247686&f=1032
  3. http://www.reddit.com/r/Minecraft/comments/hvkmo/attribution_of_the_piston_mod_in_vanilla_minecraft/
  4. http://imageshack.us/photo/my-images/51/jebf.jpg/
  5. https://twitter.com/notch/status/83513677654929408