Naamruimten

Varianten

Delen

Delen
Handelingen

Maan

Uit Minecraft Wiki
Een volle maan.

De Maan (English: Moon) is een plaatje dat 's nachts aan de hemel verschijnt.

Gras of kiemplant groeien niet met maanlicht, maar ze verdwijnen ook niet.

De maan verlicht alle bovenste blokken van de wereld, maar verlicht weinig om deze blokken heen, slechts vier, in tegenstelling tot de vijftien blokken bij zonlicht.

Inhoud

[bewerken] Maanstanden

In Minecraft Beta 1.9 Pre-release 4 doorloopt de maan acht verschillende standen, van volle maan tot nieuwe en weer terug. Hierdoor wordt het voor de speler mogelijk om de tijd te bepalen aan de hand van de maankalender.

[bewerken] Mobs

Vijandige mobs spawnen in de donkere gebieden van de bovenwereld. Als de maan schijnt, dan zullen de vijandige en neutale mobs,skelet, creeper, spin, zombie en enderman verschijnen. Wanneer de zon weer opkomt, zullen de skeletten en zombies in het licht verbranden. Ze zoeken sinds Minecraft 1.2 echter de schaduw op, waar ze niet verbranden. Spinnen zijn neutraal en zullen de speler niet uit zichzelf aanvallen. Endermannen zijn ook neutraal, tot de speler ze aankijkt of aanvalt. Hierna teleporteren ze direct weg. Creepers en slijmkubussen zullen niet verbranden, maar wel vijandig blijven.

[bewerken] Sterren

Samen met de maan staan er in de hemel 's nachts ook sterren. Ze zien er uit als witte vierkantjes en liggen op de leegte die ronddraait met de tijd. Sinds snapshot 12w21a hebben de sterren een nieuw uiterlijk. Ze zijn nu kleiner en lichter.

[bewerken] Gallerij

[bewerken] Kleinigheden

- De nacht duurt 7 minuten, plus anderhalve minuut voor elke zonsop- en -ondergang. - De maan en zon zijn niet zichtbaar bij het korte en minimale weergavebereik. - De maan bestaat uit 8x8 pixels. - Volgens Notch ging de maan en de zon op in het noorden, in plaats van het oosten. Dit is in Minecraft Beta 1.9 Pre-release 4 veranderd naar het oosten. - Sinds Minecraft Beta 1.9 Pre-release 4 kan de speler de maan bestuderen om er achter te komen welk halfrond de speler zich in bevind. Dit veranderd niet hoe ver je ook loopt en wordt willekeurig gekozen. - In Minecraft Beta 1.9 Pre-release 6 is het uiterlijk van de maan en zon terug veranderd naar zijn vierkante vorm. - De maan is 90 graden gedraaid. het lijkt alsof het licht op de maan vanuit het noorden of zuiden komt, terwijl dit van het oosten of westen zou moeten zijn. - De snelheid van de maan ten opzichte van de zon en de sterren is aangepast en komt nu globaal overeen met de echte wereld. De maan gaat trager dan de zon en sneller dan de sterren. - De maan verschijnt enkel 's nachts (in tegenstelling tot de echte maan) - Als de speler zichzelf bekijkt in derde persoon, dan is de maan rood.

[bewerken] Referenties