Op 23 februari 2017 werd bekend gemaakt dat er een geheugenlek in CloudFlare, een systeem dat onder andere de Wiki gebruikt, zat. Aangeraden wordt om in te loggen als je een account hebt en het wachtwoord ervan te wijzigen om eventuele hackers zo min mogelijk kans te geven jouw account te stelen. Zie voor meer informatie dit bericht.

Mijnkar

Uit Minecraft Wiki
(Doorverwezen vanaf Minecart)
Je kunt helpen door het uit te breiden.
Mijnkar
Minecart.png

Type

Voertuig

Levensduur

N.V.T.

Vernieuwbaar

?

Stapelbaar

Nee

Een mijnkar is een te berijden wagen op rails,die kan worden gebruikt om mobs, items en de speler te vervoeren. Ze worden vaak gebruikt voor vervoer over lange afstanden, omdat ze veel sneller zijn dan gewoon lopen. Bovendien worden ze ook gebruikt als recreatie: Er kunnen ingewikkelde achtbanen worden gemaakt door het slim plaatsen van de rails. Mijnkarren worden hetzelfde geplaatst als gewone blokken, maar kunnen alleen op een rails gezet worden. Als ze neergezet zijn, kunnen ze van de rails afgehaald worden door de wagen naar het einde van de rails te duwen. In tegenstelling tot boten kunnen mijnkarren niet drijven dus kunnen ze niet als 'waterliften' gebruikt worden.

Maken[bewerken | brontekst bewerken]

Ingrediënten Invoer » Uitvoer
Ijzerstaven

Als de wagens neergezet zijn, kan er een paar keer tegen geslagen worden, zodat de mijnwagen teruggaat naar een item. Dit kan niet gedaan worden tijdens het rijden. Zwaarden en een Pijl en boog kunnen dit in een keer, maar een pijl en boog zullen pijlen verliezen.

Gedrag[bewerken | brontekst bewerken]

Snelheid[bewerken | brontekst bewerken]

Mijnkarren hebben een vooraf ingestelde maximumsnelheid van 8 m/s (1 blok = 1 m, 8 m/s = 28,8 km/u). Een mijnkar die diagonaal rijdt kan daarom aan een maximumsnelheid van 11,314 m/s rijden (dat is de vierkantswortel van 8² + 8²). Als een mijnkar een bocht maakt, beweegt hij diagonaal over die bocht.

Aandrijfsporen - aangedreven door redstone - geven mijnkarren een snelheidsboost. De snelheid neemt geleidelijk aan af als er geen aandrijfsporen zijn die de beweging in stand houden. De snelheid vermindert aan een hoger tempo wanneer de mijnkar naar boven, bijvoorbeeld op een heuvel, rijdt. Een mijnkar heeft geen aandrijfsporen nodig om naar beneden te rijden.

Als er iets in de weg van de mijnkar staat, zal hij abrupt halt houden. Eens een mijnkar van de sporen af komt, zal hij snel tot stilstand komen, meestal na één of twee blokken. Als een mijnkar voldoende snelheid heeft, is het mogelijk dat hij als het ware een blokje "overslaat" en dan terug op de sporen komt, weliswaar aan een verminderde snelheid. Als een mob een mijnkar aanraakt, heeft dat hetzelfde effect als wanneer een speler een mijnkar aanraakt, bv. mobs die een mijnkar aanraken, laten hem evenzeer bewegen als een speler.

Tips[bewerken | brontekst bewerken]

Het is niet handig om de rails meteen naar beneden te laten lopen, meestal rijd de kar dan weg zonder jou. Je kunt in de kar zitten door op de rechtermuisknop te klikken nadat je hem geplaatst hebt. 2. Ook moet je altijd als je een spoorlijn maakt er aandrijfsporen bij zetten, anders ga je heel langzaam en zul je uiteindelijk stoppen, bovendien zul je dan terugrijden als je omhoog gaat.

Sinds de Beta 1.5 update kunnen mijnwagens sneller met de vuist kapot gemaakt worden. C418 postte een geluid om te laten horen hoe de mijnwagens zouden klinken vanaf Beta 1.9. Vanaf Beta 1.8 zie je als je afdaalt tijdens een sprong en de mijnwagen slaat, de 'dodelijke slag' animatie. Dit zie je ook als je nog in de wagen zit en dan slaat.

Sinds het aandrijfspoor werd toegevoegd, kunnen mijnkarretjes voor het eerst uit zichzelf omhoog rijden. Daarvoor kon dat niet, tenzij het karretje van een heuvel afreed.

Soorten mijnkarren[bewerken | brontekst bewerken]

Er zijn in het spel 6 soorten mijnkarren:

-mijnkar: Wordt gebruikt om spelers en mobs te vervoeren

-mijnkar met kist: Wordt gebruikt om spullen te vervoeren. Als een mijnkar met kist over een trechter heenrijdt, zullen er spullen uit worden gehaald.

-mijnkar met trechter: Werkt hetzelfde als een mijnkar met kist, maar kan hoogstens 5 verschillend soorten spullen opslaan i.p.v. 27 en haal ook spullen uit andere opslagblokken als hij daar onderdoor rijdt, dit doet hij veel sneller dan een gewone trechter.

-mijnkar met tnt: Zal ontploffen als hij over een geactiveerde activeerrails heen rijdt.

-mijnkar met commandoblok: Zal het ingestelde command herhaaldelijk uitvoeren zolang hij op een geactiveerde activeerrails staat.

-mijnkar met oven: kan dingen branden,terwijl het brand rijdt de mijnkar, het is dus een motor.

Basis Mijnwagen Gebruik[bewerken | brontekst bewerken]

-voor een spoorweg

-voor een achtbaan

-om een 'goederentrein' te maken (mijnkar met kist)

-om een rijdende bom te maken (mijnkar met tnt)

-om redstonecreaties te maken (mijnkar met hopper)