Mijnkar

Uit Minecraft Wiki
(Doorverwezen vanaf Minecart)
Je kunt helpen door het uit te breiden.
Mijnkar
Minecart.png

Type

Voertuig

Levensduur

N.V.T.

Vernieuwbaar

?

Stapelbaar

Nee

Een mijnkar is een te berijden wagen op rails,die kan worden gebruikt om mobs, items en de speler te vervoeren. Ze worden vaak gebruikt voor vervoer over lange afstanden, omdat ze veel sneller zijn dan gewoon lopen. Bovendien worden ze ook gebruikt als recreatie: Er kunnen ingewikkelde achtbanen worden gemaakt door het slim plaatsen van de rails. Mijnkarren worden hetzelfde geplaatst als gewone blokken, maar kunnen alleen op een rails gezet worden. Als ze neergezet zijn, kunnen ze van de rails afgehaald worden door de wagen naar het einde van de rails te duwen. In tegenstelling tot boten kunnen mijnkarren niet drijven dus kunnen ze niet als 'waterliften' gebruikt worden.

Maken[bewerken | brontekst bewerken]

Er zijn in het spel 6 soorten mijnkarren:

Naam Ingrediënten Invoer » Uitvoer Gebruik
Mijnkar IJzerstaaf

Jij of entiteiten kunnen er in zitten en handmatig vooruit rijden, andere opties zijn bijvoorbeeld: Aandrijven met een Aandrijfspoor of een Mijnkar met oven
Mijnkar met kist Mijnkar

+ Kist

Wordt gebruikt om spullen te vervoeren. Als een mijnkar met kist over een trechter heenrijdt, zullen er spullen uit worden gehaald.
Mijnkar met trechter Mijnkar

+ Trechter

Werkt hetzelfde als een mijnkar met kist, maar kan hoogstens 5 stacks opslaan (i.p.v. 27) en haalt ook spullen uit andere opslagblokken als hij er rechtonder rijdt, dit doet hij veel sneller dan een gewone trechter.
Mijnkar met TNT Mijnkar

+ TNT

Zal ontploffen als hij over een geactiveerde activeerrails heen rijdt.
Mijnkar met oven Mijnkar

+ Oven

Door Steenkool of Houtskool te gebruiken kan je de mijnkar laten branden zodat hij vooruit rijdt. Het is een soort motor.
Mijnkar met opdrachtblok - Kan niet vervaardigd worden. Zal de ingestelde opdracht herhaaldelijk uitvoeren zolang hij op een geactiveerde activatiespoor staat.

Als de wagens neergezet zijn, kan er een paar keer tegen geslagen worden, zodat de mijnwagen teruggaat naar een item. Dit kan niet gedaan worden tijdens het rijden. Zwaarden en een Pijl en boog kunnen dit in een keer, maar een pijl en boog zullen pijlen verliezen.

Gedrag[bewerken | brontekst bewerken]

Snelheid[bewerken | brontekst bewerken]

Mijnkarren hebben een vooraf ingestelde maximumsnelheid van 8 m/s (1 blok = 1 m, 8 m/s = 28,8 km/u). Een mijnkar die diagonaal rijdt kan daarom aan een maximumsnelheid van 11,314 m/s rijden (dat is de vierkantswortel van 8² + 8²). Als een mijnkar een bocht maakt, beweegt hij diagonaal over die bocht.

Aandrijfsporen - aangedreven door redstone - geven mijnkarren een snelheidsboost. De snelheid neemt geleidelijk aan af als er geen aandrijfsporen zijn die de beweging in stand houden. De snelheid vermindert aan een hoger tempo wanneer de mijnkar naar boven, bijvoorbeeld op een heuvel, rijdt. Een mijnkar heeft geen aandrijfsporen nodig om naar beneden te rijden.

Als er iets in de weg van de mijnkar staat, zal hij abrupt halt houden. Eens een mijnkar van de sporen af komt, zal hij snel tot stilstand komen, meestal na één of twee blokken. Als een mijnkar voldoende snelheid heeft, is het mogelijk dat hij als het ware een blokje "overslaat" en dan terug op de sporen komt, weliswaar aan een verminderde snelheid. Als een mob een mijnkar aanraakt, heeft dat hetzelfde effect als wanneer een speler een mijnkar aanraakt, bv. mobs die een mijnkar aanraken, laten hem evenzeer bewegen als een speler.

Tips[bewerken | brontekst bewerken]

Het is niet handig om de rails meteen naar beneden te laten lopen, meestal rijd de kar dan weg zonder jou. Je kunt in de kar zitten door op de rechtermuisknop te klikken nadat je hem geplaatst hebt. 2. Ook moet je altijd als je een spoorlijn maakt er aandrijfsporen bij zetten, anders ga je heel langzaam en zul je uiteindelijk stoppen, bovendien zul je dan terugrijden als je omhoog gaat.

Handigheid[bewerken | brontekst bewerken]

Mijnkarren kan je voor veel verschillende manieren gaan gebruiken: Je kan spoorwegen maken, achtbanen, vallen creëren door een rijdende bom te gebruiken (Mijnkar met TNT), goederen te vervoeren (Mijnkar met kist), redstonecreaties uit te werken (Mijnkar met hopper) en nog veel meer!

Infdev
Seecret Friday 1
Bestand:Infdev Minecart.png
De oude mijnkar van Infdev
Mijnkarren hadden een andere inventory icoon. 32px Ze konden alleen maar dingen oplsaan. Hoe meer je er in stopt, hoe hoger je "Dirt Level" stijgt.
(June 24, 2010) Mijnkarren zijn veranderd en nu kan je er (alleen) maar in rijden.
Alpha
1.0.4 "Zit"-animatie toegevoegd voor rijdende mijnkarren/gezadelde varkens.
1.0.14 Mijnkarren worden nu ook gebruikt om Mijnkar met oven and Mijnkar met kist te maken.
Beta
1.5 Mijnkarren breken sneller met de hand.
Aandrijfsporen zijn toegevoegd, wat er voor zorgt dat mijnkarren nu automatisch kunnen rijden, maar de vorige methodes van aandrijven werken niet als effectief als ze vroeger deden.
Het detectiespoor kwam erbij om mijnkarren te detecteren. Voor deze update, karren konden gedetecteerd worden met Drukplaat naast de treinrails. Dit had vaak geen effect of vertraagde de mijnkarren echt veel en soms stopten ze zelfs, wat het design van het treinspoor limiteerde aangezien je anders redelijk veel kracht nodig had, om hem minder snel te laten afremmen.
1.6 Vanaf nu krijgt de speler al de valschade dat de mijnkar krijgt, en gaat steeds niet kapot op deze manier.
1.8 Als je een mijnkar slaat terwijl je valt van een sprong, toont het de voltreffer-animatie. Dit gebeurt ook wanneer je in een mijnkar zit, en je probeert het te breken.
Officiële release
1.0.0 Beta 1.9-pre1 C418 posted a sound showing the sound that minecarts make.
1.3.1 12w21b The player no longer spawns on top/inside of the minecart after getting out; instead the player gets off a few blocks away. Also, the player can nudge a stationary minecart while inside it to move onto a powered rail, etc.
1.4.2 12w38b Sounds for minecarts added.
1.5 13w02a Minecarts can now be edited with a third party program to show any block inside of it (it will not take on the characteristics of this block), as well as make it take on the characteristics of any cart.
Minecart types no longer all share the same entity ID – Minecart – and are no longer distinguished by a Type field. They are given separate entity IDs.
Minecarts are now used to craft TNT minecarts.
13w03a Minecarts are now used to craft hopper minecarts.
1.7.2 13w39a Added Minecart with command block.
1.8 14w11a Changed minecart physics - they now go faster and farther, can derail at corners if going too fast and refuse to go uphill and they can also (if going fast enough) go over 1 block.
Improved collision and position handling.
14w17a Reverted all changes to old minecart physics used before 14w11a.
1.9.1 Fixed typos in minecarts with hoppers and chests, reading "container.minecart''.
1.11 16w32a The entity ID is changed from MinecartRideable to minecart.
Pocket Editie Alpha
0.8.0 build 2 Added minecarts.
build 3 Minecarts now ride smoother.
0.13.0 build 1 Sounds for minecarts added.
build 2 Minecarts will now stack on top of each other.
0.14.0 build 1 Minecarts can now be used to craft storage, TNT, and hopper minecarts.
Console Editie
TU1 CU1 1.0 Patch 1 Added minecarts.
TU13 Doubled the speed of minecarts.
TU21 CU9 1.14 Increased the minecart limit.
TU31 CU19 1.22 Patch 3 Updated minecart sounds.
  1. https://twitter.com/jeb_/status/289000646210904064