Naamruimten

Varianten

Delen

Delen
Handelingen

Ocelot

Uit Minecraft Wiki
Je kunt ons helpen door het uit te breiden.
Deze pagina heeft vertaling nodig
Deze pagina bevat te veel woorden uit een andere taal.
Ocelot
Ocelot.png
Ontstaan in Oerwoud Biomes
Eerste verschijning 12w04a
Netwerk-ID 98
Savegame-ID Ozelot
Laat vallen Niets
Ervaringspunten 1-3

Ocelots zijn passieve mobs die normaal spawnen in een Oerwoud Klimaat(engels: Jungle Biome). Ocelot is het tweede dier dat kan worden getemd. Het eerste dier dat kan worden getemd is de Wolf.

Inhoud

[bewerken] Uiterlijk

Deze dieren hebben een gele vacht, met bruine vlekken, een grijs-zwarte neus en groene ogen.

[bewerken] Karakter

De Ocelot is een voornamelijk passief, 'schuw' dier. Hij zal de speler niet aanvallen. Mocht de speler bewegen of abrupt naar hem kijken, dan sprint hij weg. Ocelots zijn de eerste dieren die kunnen sprinten. Als ze opgesloten zitten en niet in staat zijn om te vluchten, dan blijven ze stil tot ze een uitgang hebben gevonden sprinten dan weg. Wilde Ocelots zullen af en toe langzaam naar een kip sluipen en dan aanvallen. Maar hun gedrag tijdens het temmen heeft prioriteit over dit gedrag.

[bewerken] Temmen

Om een ocelot te temmen moet je een Raw Fish vasthouden terwijl je stil staat, je mag ook niet te snel wegkijken. Hij nadert de speler langzaam, wanneer hij voor je staat moet je de vis op het wezen gebruiken en zo tem je dus een Ocelot. Na het temmen zal het in één van zijn drie kat vormen veranderen. Hierdoor verdwijnt ook zijn passief en schuw gedrag. De kat zal nu de speler volgen, maar ze doen dat wel minder nauwkeurig dan een wolf. Ze proberen ook obstakels te vermijden zoals cactussen. Katten hebben een zit/sta functie. Ze vallen ook geen vijanden aan.

Opgepast! Een Ocelot kan enkel gevangen worden als hij zelf naar je toekomt, dus een Ocelot achtervolgen en op je rechtermuisknop klikken heeft geen effect.

[bewerken] Spawning

Ocelots lijken evenveel te spawnen als passieve mobs. Omdat ze alleen thuishoren in de jungle omgeving zullen Ocelots proberen om in onbereikbare gebieden te spawnen, zoals in bosjes en bomen(dit kan een bug zijn). Je kan ook Ocelots spawnen via Creative Mode met het Ocelot Spawn Egg. Ocelots kunnen alleen maar spawnen als monsters aan staan.

[bewerken] Geschiedenis

Ocelots waren geïntroduceerd in Snapshot 12w04a. Het is ook de eerste mob die gemaakt is door Jon Kågstrom, een IT Specialist die samenwerkt met Jens Bergensten aan Minecraft.[1] Jens maakte het textuur voor de Ocelot, omdat Jon daar problemen mee had.[2]

[bewerken] Bugs

  • Ocelots kunnen vast komen te zitten in hekken als ze erin lopen. Dit gebeurt vooral als ze achter kippen aanrennen.
  • Net zoals de andere mobs met Jon's nieuwe AI-systeem, zullen Ocelots ronddraaien op non-solide blokken. Dit komt waarschijnlijk door een AI-bug dat waarschijnlijk gerepareerd zal worden, net zoals bij de andere mobs. Bij cactussen zullen ze rond blijven draaien tot ze dood gaan, dus pas op!
  • Ocelots kunnen niet getemd worden in water.
  • Net zoals de vijandelijke mobs zullen Ocelots vaak verdwijnen. Dat maakt het moeilijk om Ocelots vast te zetten in een kooi of andere vorm van gevangenschap.
  • Als ze in het water zijn, zullen ze proberen weg te rennen, net zoals de normale huiskat. Je ziet particles (of deeltjes) ook naar boven komen onder water.

[bewerken] Gallerij

[bewerken] Trivia

  • De entity ID, debug messages, and texture filenames gebruiken de Zweedse woord "Ozelot," inplaats van het Engelse woord, "Ocelot."
  • In Snapshot 12w04a, a debug message is on by default which states "spawned ozelot <X>, <Y>, <Z>" to the client and server whenever an Ocelot
  • creepers zijn BANG voor wilde Ocelot en ze rennen dus weg.

Spawn

  • Een makelijke manier voor het temmen van een ocelots zonder ze te laten schriken is om "sneak in te houden en muis gevoeligheid naar "'yawn'te zetten. de speler kan ook F8 gebruiken om de muis gevoeligheid te dempen.
  • As taming an Ocelot depends on them entering a certain mode first, they will still react to a player in Creative Mode.
  • De baby ocelots en katten zijn de enigen baby mobs zonder groten hoofden, maar inplaats daarvan een normaal grote hoofd.

[bewerken] Zie ook

[bewerken] Referenties

  1. jebtweet:162226607346565120
  2. http://twitter.com/jonkagstrom/status/162552698019909632