Delen

Delen

Oven

Uit Minecraft Wiki
Je kunt ons helpen door het uit te breiden.
oven
Furnace.png
Furnace (Active).png
Type Solid Block
Vereisten Nee
Fysica Nee
Transparantie Nee
Lichtsterkte Ja, 14 (indien actief)
Explosie ?
Gereedschap ?
Vernieuwbaar ?
Stapelbaar Ja (64)
Brandbaar No
Beschikbaarheid ?

Drops Zichzelf
Data values Inactive state
dec: 61 hex: 3

D
Active state
dec: 62 hex: 3

E

Een oven (Engels: furnace) is een speciaal blok tot nu toe alleen in de Indev, Infdev, Alfa en Beta versies van Minecraft. Voordat de oven was toegevoegd, was (om)smelten mogelijk door een vuur te maken en vervolgens de ertsen erin te werpen. De oven heeft zijn eigen smeltmenu waarin de dingen gesmolten kunnen worden. Door met de rechter muisknop op de oven te klikken verschijnt dat menu. Het heeft een hokje voor het object dat gesmolten wordt, een hok voor de brandstof en een hokje voor het resultaat. Hout, houten planken, stokken, steenkool, houtskool en een emmer met lava kunnen dienen als brandstoffen. Ook kisten, werkbanken, boekenkasten, jukeboxen en hekken kunnen dienen als brandstof, maar deze zijn erg inefficiënt. Een enkel blok smelten kost 9.25 seconden. Ovens lijken op dispensers, maar deze twee blokken hebben verschillende functies en manieren om te maken.

Een pikhouweel is nodig om een oven op te pakken en in het inventaris te krijgen. Voorwerpen in de oven zullen op de grond gegooid worden als een oven wordt vernietigd.

Het smelten zal doorgaan wanneer het smeltmenu wordt gesloten, zo lang er smeltbare objecten zijn en er genoeg brandstof is. Het vuuricoon laat de overige hoeveelheid brandstof zien. Wanneer het vuuricoon helemaal leeg (grijs) is, zal een volgend stuk brandstof worden gebruikt en wordt de hitte weer op maximaal pijl gebracht. Als alle objecten zijn gesmolten, zal de oven stoppen met het gebruiken van extra brandstof, maar zal wel eerst het laatst gebruikte stuk brandstof opbranden. Als de brandstof op is en het vuuricoon uit, zal de oven direct stoppen met smelten, wat betekent dat als er een actieve smelting is deze word afgebroken en opnieuw moet worden gedaan.

Craften[bewerken]

Ingredients Input » Output
Keiën
Keisteen Keisteen Keisteen Grid layout Arrow (small).png Oven
Keisteen
Keisteen
Keisteen Keisteen Keisteen

Smelten[bewerken]

Zand Grid layout Furnace Progress.png Glas
Grid layout Fire.png
Steenkool

Input  » Output
IJzererts ijzererts Flame.png IJzerstaaf IJzerstaaf
Gouderts Gouderts Flame.png Goudstaaf Goudstaaf
Zand Zand Flame.png Glas Glas
Keisteen Keisteen Flame.png Steen Steen
Rauw varkensvlees Rauwe karbonade Flame.png Gebraden karbonade Gebraden varkensvlees
Klei Klei Flame.png Baksteen Baksteen
Rauwe vis Rauwe vis Flame.png Gebakken vis Gebakken vis
Eikenhout hout Flame.png Houtskool Steenkool
Cactus Cactus Flame.png Cactusgroen Cactusgroen
Diamanterts Diamanterts* Flame.png Diamant edelsteen Diamant
*Kan alleen verkregen worden door Zijden Streling betovering op een pikhouweel of InvEdit

Brandstof rendement[bewerken]

Brandstof Code waarde Brand tijd Aantal
verbrandingen
per Brandstof
Aantal
benodigd om
een oven de hele nacht
te laten branden
Seconden per
Hout Blok [fn 1]
Steenkool Steenkool
1600
80s
8
6.75
-
Steenkool Houtskool
1600
80s
8
6.75
Tot 70s[fn 2]
Eikenhouten planken Houten plank
300
15s
1.5
36
60s
Stok Stok
100
5s
0.5
108
40s
Hek Hek
300
15s
1.5
36
40s
Eikenhouten treden Trappen
300
15s
1.5
36
40s
Eikenhout hout
300
15s
1.5
36
15s
Werkbank Werkbank
300
15s
1.5
36
15s
Boekenkast Boekenkast
300
15s
1.5
36
10s
Kist Kist
300
15s
1.5
36
7.5s
Jukebox Jukebox
300
15s
1.5
36
7.5s
Nootblok Nootblok
300
15s
1.5
36
7.5s
Emmer lava lava Emmer
20000
1000s
100
0.54
-
  1. This column is the unit-of-wood-equivalent. Calculation made once the fuel item is converted back to wood.
  2. The fuel cost of turning a wood block into charcoal (1/8 of a second charcoal item) is already deducted from this amount.

Als bouwmateriaal[bewerken]

Ovens duren langer om te vernietigen dan andere blokken. Echter, aangezien er acht blokken keisteen nodig zijn om een oven te maken, zijn ze een inefficiënt bouwmateriaal. Ze zijn ook zwakker tegen dynamiet explosies dan gewone stenen of keistenen.

Tips en trucs[bewerken]

  • 8 steenkool zal een hele stapel van 64 blokken smelten. 43 houten planken is de een na beste brandstof - 43 houten planken zijn in staat om 64,5 blokken te smelten. Als je echt efficiënt wilt zijn en niet de laatste halve houten plank wilt verliezen, plaats dan 44 houten planken in de oven, verplaats de eerste twee gesmolten blokken naar je inventaris, en zet twee extra ongesmolten blokken in de oven.
  • Vergeet niet dat vlees (net als andere voedingsmiddelen) niet stapelbaar is. Dit betekent dat 1 steenkool tussen de 6 en 7 eenheden vlees kan bakken, afhankelijk van hoe snel je bent met het opnieuw laden van de oven. Stokken komen hierbij van pas, twee stokken moet genoeg zijn om acht eenheden vlees te bakken zonder dat al te veel brandstof overblijft.
  • het voordeel van het gebruik van houtskool of andere vormen van hout is dat het hernieuwbare bronnen zijn. Ondanks dat er in vele grottenstelsels een overvloed aan steenkool is, blijft het toch nodig om te zoeken naar nieuwe bronnen. Bomen echter, kunnen worden geplant (zie stekje). houtskool is de meest efficiënte vorm van verbranding van hout, maar houten planken zijn tweede beste en kunnen snel worden gemaakt.
  • Een enkel emmer lava zal 100 blokken smelten. De grootste stapel blokken is 64. Gezien het feit dat elke smelten operatie 10 seconden duurt, moet voor maximale efficiëntie van een lava emmer eerst 64 blokken van ongesmolten materiaal (materiaal zoals zand, keisteen, enz.) in de oven worden geplaatst en 6 tot 10 minuten later 36 gesmolten blokken verwijdert en 36 extra ongesmolten blokken er bij geplaatst.
  • Voor een groot project kunt je meer dan één oven gebruiken, is het niet ongewoon om een ??muur van ovens in de buurt van een groot project te zien. Niet coninu in gebruikt, maar om de hoeveelheid tijd die het duurt om een groot aantal objecten te smelten te verminderen. Als je werkt op deze schaal moet je echt werken met behulp van houtskool of steenkool.

Trivia[bewerken]

  • In de eerste versie van het spel, kun je hetzelfde effect als een oven hebben door het droppen van items op de grond en dan branden ze met de aansteker. Dit was de enige manier om spiering ertsen.
  • Na de Halloween-update, zal een ovens naar de speler toe gedraaid zijn als het wordt geplaatst. [1]
  • Ovens kunnen blokken opslaan, terwijl werktafels dit niet kunnen.

Referenties[bewerken]

  1. http://twitter.com/notch/status/29202275279