De End

Uit Minecraft Wiki
(Doorverwezen vanaf The End)
De End
De End.png
Type

Dimensie

Heeft tijd

Nee

Heeft weer

Nee

Toegang

Endportaal

Eerste verschijning

PC Editie: Indev 0.31
(wereldthema)

PC Editie: Beta 1.9-pre4
(dimensie)

Pocket Editie: 1.0

Xbox 360 Editie: TU9

Xbox One Editie: CU1

PS 3 Editie: 1.00

PS 4 Editie: 1.00

PS Vita Editie: 1.00

Wii U Editie: Patch 1

Dimensienummer

1

De End is de derde en laatste dimensie in Minecraft.

Toegang[bewerken | brontekst bewerken]

Een geactiveerd Endportaal.
Hoofdartikel: Endportaal

Wanneer de speler naar de End wilt, moet de speler eerst een Endportaal vinden, repareren en activeren. De Endportalen kunnen in een burcht worden gevonden.

De speler kan direct naar de End wanneer het portaal geactiveerd is.

Omgeving[bewerken | brontekst bewerken]

De End bestaat uit één groot eiland, met daaromheen, op een afstand, een aantal kleine eilanden. Alle eilanden bestaan voor een groot deel uit Endsteen. Het gat tussen het centrale eiland en de kleine eilanden bestaat uit Void en is ongeveer 1000 blokken groot.

De sterrenloze lucht en Void van de End bestaan beide uit een ruispatroon. De dag-/nachtcyclus is afwezig in de End en er is constant gedimd licht.

De meeste voorwerpen en blokken gedragen zich op dezelfde manier als in de Bovenwereld, maar er zijn een aantal uitzonderingen:

  • Bedden exploderen en zorgen voor vuur wanneer de speler in het bed probeert te slapen.
  • Lava stroomt sneller in de End dan in de Bovenwereld, maar heeft een maximale verspreidingsafstand van drie blokken.
    • Water stroomt net zo snel als in de Bovenwereld.
  • Kompassen kunnen het spawnpunt niet vinden, omdat er geen spawnpunt in de End gezet kan worden.
  • Klokken kunnen de positie van de zon en maan niet vinden.
  • Netherportalen kunnen niet geactiveerd worden in de End, maar wel geplaatst worden via commando's.
  • Vuur brandt oneindig lang op bodemsteen, maar verspreiden zich niet van nature naar andere bodemsteenblokken.

Centrale eiland[bewerken | brontekst bewerken]

Een afbeelding van de End. Te zien zijn een aantal Endeilanden om het centrale eiland heen.

Alle spelers komen, nadat ze door het Endportaal gegaan zijn, aan op het centrale eiland. Men komt aan op de coördinaten X=100, Y=49 en Z=0 en kijken naar het westen (negatieve X). Onder de speler wordt een obsidianen platform gegenereerd van 5 bij 5 bij 1. Dit platform genereerd op of in het eiland of op een kleine afstand van het eiland.

De enige manier om uit de End te komen is door de Enderdraak te doden of dood te gaan. De draak spawnt van nature en vliegt rond obsidianen pilaren die in een cirkel staan rond X & Z=0. Op de bovenkant van een pilaar zweeft een Endkristal. Sommige Endkristallen worden beschermd door tralies.

Wanneer de Enderdraak verslagen wordt, explodeert deze en laat zij tot een maximum van 70 levels aan ervaringspunten vallen. Daarnaast wordt er een Endfontein en een Endpoortportaal gecreëerd. Op de Endfontein staat een drakenei. Nadat de Enderdraak verslagen is, kan het opnieuw gespawnd worden door vier Endkristallen op de Endfontein te plaatsen.

Wanneer de speler in de Endfontein springt, wordt het Endgedicht en de credits afgespeeld. Hierdoor wordt als het ware Minecraft afgerond en de speler krijgt de prestatie 'De End.'. De speler spawnt daarna in de Bovenwereld en kan naar de End gaan door hetzelfde portaal; De End blijft in dezelfde staat achter toen de speler uit de End ging.

Buitenste eilanden[bewerken | brontekst bewerken]

Een Endpoortportaal.

Wanneer de speler door een van de Endpoortportalen gaat, die gegenereerd worden nadat de Enderdraak wordt gedood, wordt de speler geteleporteerd naar het bijbehorende portaal. Dit portaal bevindt zich op ongeveer 1000 blokken verwijderd van het centrale eiland. De speler kan alleen door Endpoortportalen heen door gebruik te maken van een mijnkar, Enderparel of dekschild, omdat het gat, waar de speler doorheen moet, één blok hoog en omringd is met bodemsteen.

De buitenste eilanden genereren oneindig ver en zijn bebost met Chorusplanten. Deze planten kunnen geoogst worden voor fruit. Daarnaast genereren er ook Endsteden en Endschepen op de eilanden. Deze structuren bevatten waardevolle buit, waaronder het dekschild en Enderdraakhoofden.

Wezens[bewerken | brontekst bewerken]

De End huist drie verschillende wezens. Dit zijn Endermannen, die in de gehele dimensie spawnen, de Enderdraak, die één keer spawnt, maar opnieuw gespawnd kan worden door het plaatsen van vier Endkristallen op de Endfontein en de Shulker, die in Endsteden spawnen. Shulker respawnen niet wanneer deze gedood zijn.

Bazen[bewerken | brontekst bewerken]

Enderdraak

Vijandige wezens[bewerken | brontekst bewerken]

Shulker

Neutrale wezens[bewerken | brontekst bewerken]

Enderman

Blokken[bewerken | brontekst bewerken]

A Heeft een ander ID als inventarisvoorwerp.
S Gebruikt het schadeveld van het voorwerp om de levensduur te bepalen.
B Heeft overige data nodig uit de datalijst van het opgeslagen spel om het blok volledig te definiëren.
I Heeft overige data nodig uit het schadeveld van het voorwerp om het inventarisvoorwerp volledig te definiëren.
E Heeft een blokentiteit nodig om overige data in op te slaan.
Rood Kan niet legitiem worden verkregen. Alleen verkrijgbaar door middel van het commando /give of via inventarisbewerkers.
Lichtblauw Kan niet verkregen worden (een aantal kan geplaatst worden via /setblock).
Blauw Verkrijgbaar in Creative via de voorwerplijst.
Paars Verkrijgbaar in Creative door het blok te selecteren.
Turquoise Kan verkregen worden door te ruilen met dorpelingen.
Groen Alleen verkrijgbaar via betoverd gereedschap of in Creative.
Lichtgroen Alleen verkrijgbaar via betoverd gereedschap, /give of inventarisbewerkers, maar niet verkrijgbaar in Creative.
Grijs Ongebruikt

Van nature gegenereerd[bewerken | brontekst bewerken]

'Van nature gegenereerd' houdt in dat het blok tijdens het gegenereren van de wereld gecreëerd wordt.

Afbeelding dec hex Naam Blok
0 0x0 minecraft:air Lucht
Bedrock.png 7 0x7 minecraft:bedrock Bodemsteen
Obsidian.png 49 0x31 minecraft:obsidian Obsidiaan
Endsteen.png 121 0x79 minecraft:end_stone Endsteen
Chorus Plant.png 199 0xC7 minecraft:chorus_plant Chorusplant
Chorus Bloem.png 200 0xC8 minecraft:chorus_flower Chorusbloem

Van nature gecreëerd[bewerken | brontekst bewerken]

'Van nature gecreëerd' houdt in dat het blok ontstaat tijdens natuurlijke processen en niet geplaatst worden door de speler zelf.

Afbeelding dec hex Naam Blok
0 0x0 minecraft:air Lucht
Torch.png 50 0x32 minecraft:torch Fakkel B
Fire.png 51 0x33 minecraft:fire Vuur
End Portal.png 119 0x77 minecraft:end_portal Endportaal E
Dragon Egg.png 122 0x7A minecraft:dragon_egg Drakenei
Endpoortportaal (blok).png 209 0xD1 minecraft:end_gateway Endpoortportaal

Structuren[bewerken | brontekst bewerken]

De volgende blokken zijn onderdeel van structuren en genereren alleen wanneer de instelling 'Bouwwerken genereren' aan staat.

Afbeelding dec hex Naam Blok
0 0x0 minecraft:air Lucht
Chest.png 54 0x36 minecraft:chest Kist B E
Ender Chest.png 82 0x52 minecraft:ender_chest Enderkist B E
Paarsgekleurd Glas.png 95 0x5F minecraft:stained_glass Gekleurd glas (paars) B I
Brewing Stand.png 117 0x75 minecraft:brewing_stand Brouwstandaard A B E
End Rod.png 198 0xC6 minecraft:end_rod Endstaf
Purpurblok.png 201 0xC9 minecraft:purpur_block Purpurblok
Purpurpilaar.png 202 0xCA minecraft:purpur_pillar Purpurpilaar B
Purpurtrap.png 203 0xCB minecraft:purpur_stairs Purpurtrap B
Purpurblok.png 204 0xCC minecraft:purpur_double_slab Purpuren dubbele plaat
Purpur plaat.png 205 0xCD minecraft:purpur_slab Purpurplaat B
Endblokstenen.png 206 0xCE minecraft:end_bricks Endblokstenen

Technische informatie[bewerken | brontekst bewerken]

De data voor de End zijn opgeslagen in de map DIM1 in %appdata%\.minecraft\saves\<wereldnaam>.

Het verwijderen van DIM1 zorgt ervoor dat de End wordt gereset. Alle veranderingen die door spelers zijn gemaakt, worden verwijderd.

Prestaties[bewerken | brontekst bewerken]

Hoofdartikel: Prestaties
Icoon Prestatie Beschrijving in het spel Vereisten Eigenlijke beschrijving (wanneer er verschil is) Beschikbaarheid Xboxpunten Trofeetype (PlayStation)
PC PE Xbox PlayStation Wii U
Achievement-fancy.png
De End? Vind de End Door het vuur Ga door een Endportaal Ja Ja Ja PS Vita Ja 20G Brons
anders anders anders PS 3
PS 4
anders - Goud
Achievement-fancy.png
De End. Versla de Enderdraak De End? Ga door een portaal in de Endfontein Ja Ja Ja PS 4 Ja 40G Brons
anders anders anders PS 3
PS Vita
anders - Goud
Achievement-plain.png
De End... Alweer... Respawn de Enderdraak - - Nee Ja Ja Ja Ja 30G Zilver

Indev
0.31 6 januari 2010
Indevshot.png
Wereldthema genaamd 'Zwevend' toegevoegd. Het genereerd een vliegend eiland gebaseerd op het type terrein dat werd geselecteerd. Het vallen van het eiland betekende de dood, omdat het 'oppervlak' was bedekt met bodemsteen.
Infdev
? Wereldthema's verwijderd
Beta
19 mei 2011
Sky Dimension 1.jpg
Notch tweet verschillende afbeeldingen van een derde dimensie en staat dan bekend als de Luchtdimensie. Het heeft blokken van de Bovenwereld en een lucht die lijkt op die van de Bovenwereld.
30 juli 2011 Notch benoemd als eerste de End als reactie op de petitie om Endermannen Verre landers te noemen. Hij zei dat, in plaats van het veranderen van de naam van Endermannen, de verre landen de End genoemd zouden kunnen worden.
6 oktober 2011 Redditgebruiker 'cptqwashi' plost het idee dat de nieuwe dimensie 'de Ender' genoemd moet worden. Het zou het thuis zijn van Endermannen en Enderdraken. Notch gaf daarna wat meer informatie vrij en zegt dat cptqwashi het 100% goed had. Later werd bekend gemaakt dat het 'de End' zou heten en er maar één Enderdraak zou zijn.[1]
7 oktober 2011 Notch tweet de eerste afbeelding van de End en een draak die erboven vliegt.
10 oktober 2011 Notch geeft een video vrij waarin de End wordt getoond. Aan de bovenkant van het frame vliegt de Enderdraak.[opm 1]
12 oktober 2011 De Luchtdimensie omgedoopt tot de End.
Officiële release
1.0.0 Beta 1.9-pre4 De End toegevoegd. Het Endportaal wordt gebruikt om naar de End te gaan.
Een Enderdraak spawnt dichtbij de Endfontein en vernielt deze. De portaalblokken blijven wel werken, ondanks dat de fontein vernield is. De mogelijkheid om Endportaalframes te maken in Creative singleplayer, verwijderd.
1.3.1 12w32a Endportaalframes toegevoegd aan de Creative-inventaris.
12w25a De lucht van de End is een donkere paarstint in plaats van de veelkleurige ruis die het eerst was.
2013 Music Update Achtergrondmuzieknummer toegevoegd aan de End.
1.8 14w17a De klimaatnaam van de End is The End in plaats van Sky.
1.9 15w31a Een bepaald aantal obsidianen pilaren genereren in een cirkel. De hoogste pilaren hebben tralies om de Endkristal te beschermen.
De Endfontein is al gegenereerd, maar bevat geen drakenei of Endportalen.
Buitenste eilanden toegevoegd. Deze eilanden genereren oneindig ver. Tussen deze eilanden en het centrale eiland zitten ongeveer 1000 blokken leegte.
Endsteden en Endschepen toegevoegd. Deze genereren op de buitenste eilanden.
15w32c De bakens op Endschepen verwijderd en vervangen door een pompoen.
15w33c De pompoenen op Endschepen vervangen door een trechter met daarin een boek dat geschreven is door Searge.
15w41a De trechter met boek erin vervangen door een voorwerplijst met daarin een dekschild.
16w07b De tralies die de Endkristallen beschermen, verwijderd.
pre1 De tralies weer toegevoegd. Dit keer beschermen ze de Endkristallen op een aantal lage obsidianen pilaren.
1.11 16w39a Kaarten werken in de End.
Terugkeerportalen toegevoegd. Ze genereren op willekeurige plekken op de buitenste eilanden.
Pocket Editie
1.0 build 1 De End toegevoegd.
Console Editie
TU9 CU1 1.00 Patch 1 De End toegevoegd. Obsidianen pilaren genereren in een cirkel. De bodemsteen van de Endfontein wordt gegenereerd wanneer de speler in de End aankomt, maar wordt alleen geactiveerd wanneer de Enderdraak verslagen is.
TU14 1.04 De lucht van de End heeft een donkere paarstint in plaats van de veelkleurige ruis die het origineel had.
TU46 CU36 1.38 Patch 15 De Endfontein is al gegenereerd, maar bevat geen drakenei en Endportalen.
Buitenste eilanden toegevoegd. Deze genereren oneindig ver. De buitenste eilanden zijn ongeveer 1000 blokken verwijderd van het centrale eiland.

Problemen met betrekking tot 'De End' of 'End' worden bijgehouden op Mojira. Rapporteer problemen daar.

  • De End, een eindeloze ruimte gevuld met veel Endsteen kan als het tegenovergestelde gezien worden van de Nether, een eindeloze grot gevuld met lucht.
  • De End heeft zijn eigen achtergrondmuziek die alleen in de End gehoord kan worden.

Referenties en opmerkingen[bewerken | brontekst bewerken]

  1. https://www.reddit.com/r/Minecraft/comments/l9m8m/why_ender_dragons_wont_spawn_in_main_world/c2qx90o/?context=1
  1. Heldere versie van de video