Help mee met het HESI-project!

Altijd irritant gevonden dat er geen versie-informatie beschikbaar was? Help mee met Error 404: Version not found-project!

Varken

Uit Minecraft Wiki
Varken
Pig.png
Pig Saddle.png
Babypig.png
Gezondheid

10 (Heart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svg)

Ontstaan in

Grasblokken met een minimale ruimte van 2x2 blokken erboven.

Eerste verschijning

SURVIVAL TEST 0.24 (22 augustus, 2014)

Netwerk-ID

90

Savegame-ID

Pig

Laat vallen

Bruine paddenstoel
(0-2) na dood, alleen in Survival Test.

Rauwe karbonade
(1-3) na dood

Gekookte karbonade
(1-3) na dood door vuur

Een varken (Engels: Pig) is een passieve mob die al vroeg in het spel verscheen. Varkens zorgen voor vlees, dat in gekookte vorm Heart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svg geneest. Varkens verschijnen in de bovenwereld bij minimaal lichtniveau 9, en zijn 1,875 blokken lang, 0,625 blokken breed en 1,25 blokken hoog.

Een varken zal 1 tot 3 stuks karbonade laten vallen als het doodgaat en vormt zo een hernieuwbare bron van voedsel. Als een varken gedood wordt door vuurschade, zullen de karbonades gaar zijn, waardoor ze in plaats van Heart.svgHalf Heart.svg dubbel zo veel (Heart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svg) genezen.

Gedrag[bewerken | brontekst bewerken]

Een varken dat de speler aankijkt.

Varkens dwalen door de normale wereld, meestal in groepjes van drie of vier. Als ze een obstakel tegenkomen zullen ze vaak proberen eroverheen te springen. Ze zijn niet bang voor water en als ze in water vallen kan je ze op en neer zien dobberen om boven te blijven.

Als een speler met de rechter muisknop op een varken klikt terwijl hij een zadel vast heeft, zal de speler er op zitten. Als een speler een Wortel aan een stok vasthoudt, kan hij het varken sturen en zo berijden net als een Paard. Indien het varken wordt geraakt door bliksem, zal het in een zombievarken veranderen. Om varkens te lokken of biggetjes te maken gebruik je een wortel.

Varkens werden geïntroduceerd in de Survival Test modus. Als ze werden gedood kreeg de speler tien punten en 0 tot 2 bruine paddenstoelen. Toen ze werden toegevoegd keken varkens scheel, maar dat werd al snel veranderd in een loensende blik. Pas vanaf Alfa kreeg de speler 0 tot 2 karbonades als beloning voor het doden van varkens.

Met de 1.5 update werd een prestatie toegevoegd om met een varken van een klif af te rijden. Varkens die geraakt worden door de bliksem zouden vanaf de 1.5 update veranderen in zombievarkensmannen, en varkens gedood door vuur zouden gebraden karbonades laten vallen.

  • Elke mob spawner die door een speler is geplaatst laat varkens verschijnen.
  • Varkens hebben apart opgeslagen gegevens voor hun "pantser" (het zadel), maar verschijnen niet met dat zadel.
  • Als het een speler lukt een varken met een zadel in een mijnkar te krijgen, zal het varken de kar vooruit stuwen.