Help mee met het HESI-project!

Bijna alle problemen met de MediaWiki 1.26-update zijn opgelost.

Zadel

Uit Minecraft Wiki
Je kunt ons helpen door het uit te breiden.
Zadel
Saddle.png
Zadel
Type Gereedschap
Duurzaamheid N/A
Vernieuwbaar ?
Stapelbaar Nee
Datawaarde dec: 329 hex: 149
Een speler die op een varken rijdt.

Een zadel is een voorwerp dat gebruikt kan worden op paarden en varkens. Met een zadel kan je op deze dieren rijden. Met de rechtermuisknop wordt het zadel op het dier geplaatst, hoewel paarden eerst moeten worden getemd vóór het bezadelen. Varkens gaan wanneer ze bereden worden hun eigen gang, maar kunnen worden bestuurd met een wortel op een stok. Naast het varken kun je ook een paard (en ezel, muilezel) zadelen. De zadels kunnen niet op een ander dier worden geplaatst. Je krijgt het zadel wel terug als je het reeds op een varken hebt geplaatst en het varken sterft.
Je kan een zadel slechts vinden in kisten die zich bevinden in bijvoorbeeld moster spawners, verlaten mijngangen, dorpen en piramides. Jeb heeft gezegd dat er GEEN recept komt om zelf zadels te maken. Wel kan je mods downloaden om zelf een zadel te kunnen creëren met behulp van een werktafel.

Prestaties[bewerken | brontekst bewerken]

Je hebt een zadel nodig om de prestatie "Wanneer varkens vliegen" te kunnen halen.

  • Door eieren of sneeuwballen naar het varken te gooien, terwijl je er zelf opzit, is het mogelijk om het varken te doen opstijgen. Het is wel nogal moeilijk om te vertrekken, omdat je met de rechtermuisknop ook van het varken stapt.
  • Als het je lukt om een varken met een zadel in een mijnkar te stoppen, verkrijg je een snelle, zelf voorttrekkende mijnwagen.
  • Wanneer je op een varken zit is je been wapenuitrusting niet zichtbaar.
  • Van op een zadel worden blokken trager afgebroken dan te voet.

Paarden[bewerken | brontekst bewerken]

Sinds er paarden zijn toegevoegd in Minecraft, kan je zadels ook gebruiken om op paarden te rijden. Eerst dien je een paard te temmen en vervolgens kun je het zadel toevoegen in het inventarismenu van het paard. Op het paard kun je je sneller voortbewegen en hoger springen. Slaan met een zwaard is nog steeds mogelijk op een paard, zonder dat het paard zelf geraakt wordt. Dit in tegenstelling tot vechten vanaf een varken; deze dieren kunnen schade en ze zijn in grotten te vinden random grotten.

Vinden van een zadel in Survival[bewerken | brontekst bewerken]

Je kan geen zadel maken in survival. Je kan hem wel vinden. Je kan hem gewoon in een random Mine vinden. Als je een mossige steen vindt, moet je die weg halen. Als je die weggehaald hebt, moet je niet vergeten dat er zombies zijn. Als je die hebt uitgeschakeld, zie je een kist. Daar zit waarschijnlijk een zadel in. Ook in de Pocket Edition van Minecraft kan je zadels vinden in survival op dezelfde manieren als hierboven. Ook kan je soms een zadel vinden wanneer je aan het vissen bent. Bijvoorbeeld: Je bent aan het vissen met de vislijn en je hebt beet, dan kan er soms een zadel of ander voorwerp aanhangen in de plaats van een vis.

De kansen dat je een zadel vindt zijn:

2,5% in kisten in strongholds

40,3% in kisten in Netherkastelen

15,5% in woestijn tempels

16,3 in een dorp

54% in dungeons

15,8% in minecarts

15,5% in oerwoud tempels

Ook kunnen zadels geruild worden bij dorpelingen tegen 8 tot 10 edelstenen