Administrator

Uit Minecraft Wiki
(Doorverwezen vanaf Admin)

De administrator, of admin, van een server is de persoon die de verantwoordelijkheid neem voor die server. Het kan zijn dat de server op zijn machine draait, of dat ze simpelweg bevoegdheden hebben over een server op afstand, of in sommige gevallen een gedeelte ervan. Om een speler aan te wijzen als admin moet je de spelernaam in het ops.txt bestand in de server-map toevoegen, daarna moet de server worden herstart.

Terminologie[bewerken | brontekst bewerken]

De term "admin" kan niet worden verwisseld met "operator". Een operator is een persoon die door de oorspronkelijke administrator of andere operators is aangewezen om op de server te patrouilleren in opdracht van hen.

Bevoegdheden[bewerken | brontekst bewerken]

Administratoren hebben alle commando's die in Minecraft beschikbaar zijn en hebben ook het voordeel van alle hulpmiddelen die beschikbaar zijn van server-software. Admins hebben controle over de selectie en implementatie van de wereld en kunnen de instellingen van de kamer bepalen, zoals het maximum aantal speler, of spelers van hetzelfde IP-adres zijn toegestaan en de naam en MOTD van de kamer. Admins kunnen ook ghosten inschakelen; het chatten via de console, zonder ingelogd te zijn in de server.

Admins kunnen operators aanwijzen om hun server te helpen onderhouden. Operators hebben een groot aantal server commando's tot hun beschikking, waaronder de mogelijkheid een admin van de server af te schoppen of deze te bannen, wat kan leiden tot griefen. Admins moeten deze verantwoordelijkheid serieus nemen en alleen mensen die ze vertrouwen of goed kennen aanwijzen als operator. Admins kunnen ook een permissie-plugin gebruiken om het aantal commando's waar operators toegang toe hebben te limiteren.

Ondanks al deze privileges kunnen admins nog altijd beperkingen opgelegd krijgen van de eigenaar van de server. Dit kan worden bereikt door een permissie-plugin te gebruiken. Als admins hun bevoegdheden misbruiken, kunnen ze door de eigenaar of door andere admins worden verwijderd. Op sommige servers hebben admins geen toegang tot de console.