Aangepaste servers/Bukkit

Uit Minecraft Wiki
< Aangepaste servers(Doorverwezen vanaf Bukkit)
De inhoud van deze pagina is niet door Mojang AB, de Minecraft Wiki, het Minecraft IRC kanaal of de Minecraft Forums aanbevolen.
Aangepaste servers
Bukkit logo.png
Auteur

Bukkit Team

Ontwikkelaars

Warren Loo, Nathan Adams

Platform

JRE

Geschreven in

Java

Besproken versie

Bukkit #1807
CraftBukkit #2840

Uitgebracht

2 januari 2011 (Aangekondigd)

Grootte

Bukkit - MB 4.7 (Build 1807)
CraftBukkit - 14.6 MB (Build 2918)

Licentie

GPLv3 / LGPLv3

Source beschikbaar

Ja

Geschikt voor versie

1.6.2

Ondersteund de Nether

Ja

Links

Site Forum

Bukkit is de naam van van een reeks, door de gemeenschap gemaakte, open source hulpmiddelen bedoelt om het maken van plugins voor SMP te vereenvoudigen. Het was de bedoeling om hey0's Mod te vervangen. Omdat een aantal van de ontwikkelaars al bij hey0's Mod betrokken waren, zijn er gelijkenissen te vinden. Echter, mods voor hey0 moesten omgezet worden om van de Bukkit Application Programming Interface (API) gebruikt te maken. Het originele idee van Bukkit waren twee hulpmiddelen: CraftBukkit en Bukkit, de Bukkit server executable en de Bukkit API. Deze deling had het doel om het up-to-date houden van de code, makkelijker te maken. Later is ScrapBukkit ontwikkelt om bepaalde commando's als plugin te ontwikkelen, in plaats dat ze in CraftBukkit zaten, en andere kleinere hulpmiddelen zijn ontwikkeld. Bukkit zal hoogstwaarschijnlijk de meest gekozen SMP hulpmiddel blijven, totdat Mojang Minecrafts officiële API uitbrengt, welke momenteel in ontwikkeling is.[1]

EvilSeph en Dinnerbone zijn de voornaamste ontwikkelaars in het team. Volgens Jeb hebben ze samen met Mojang gewerkt om Bukkit te ontwikkelen.[2]

In Minecon 2011 had Bukkit een Q&A sessie, [3] en een demonstratie van hun nieuwe paneel. [4]

Op 28 Februari 2012 was er aangekondigd dat het Bukkit team samen met Mojang ging werken aan het maken van toekomstige versies van de Minecraft server software en om te helpen aan de creatie van de modding APIs.[5]

Bukkit Tools[bewerken | brontekst bewerken]

Bukkit[bewerken | brontekst bewerken]

Bukkit wordt gebruikt bij Plugin Ontwikkeling als een API voor het creëren van plugins.

BukkitDev[bewerken | brontekst bewerken]

BukkitDev is de database voor Bukkit plugins. Er is hier een lijst te vinden.

Op 11 oktober, 2011 was er aangekondigd dat de overgang naar BukkitDev was gestart.[6]

ChatBukkit[bewerken | brontekst bewerken]

ChatBukkit was een officiële plugin van het Bukkit Dev. Team, dat gestopt is vanwege ander plugins zoals HeroChat en Essentials.

CraftBukkit[bewerken | brontekst bewerken]

CraftBukkit is de Minecraft SMP Server mods. Het is een variant van de officiële Minecraft server executable welke Bukkit API commando's kan begrijpen, bijvoorbeeld het uitvoeren van Bukkit plugins. Je moet CraftBukkit hebben om een Bukkit server te hebben.

HomeBukkit[bewerken | brontekst bewerken]

HomeBukkit was een officiële plugin van het Bukkit Team, maar is nu gestopt vanwege plugins zoals Essentials

ScrapBukkit[bewerken | brontekst bewerken]

ScrapBukkit is een Bukkit plugin welke commando's als give, take, teleport en time bevat. ScrapBukkit was een algemeen-doel voorbeeld plugin gebouwd en ontwikkeld door het Bukkit Team.

Geschil Rond Creatie[bewerken | brontekst bewerken]

hey0 heeft officieel zijn werk stop gezet met een bericht op het forum, geplaatst op 4 januari 2011. Zonder hey0 was ontwikkeling aan hMod, de heersende server mod op dat moment, onmogelijk. Door de 'concurentie' tussen hMod en Bukkit, miscommunicatie en aangezien hey0 inactief was, dacht de gemeenschap[7] dat het Bukkit project het werk van hey0 stal. Anderen waren boos op hey0 omdat ze updates van hem verwachtten. De situatie werd verergert doordat Bukkit voor langer dan een week geen versie beschikbaar was nadat hMod gestopt was. Ondertussen was SMP Versie 1.2, waarin behoorlijk wat nieuwe functies zaten, uitgekomen. Dit maakte het onmogelijk om een SMP server met de nieuwste inhoud en plugins te hebben, zonder dat men naar MCAdmin[8] overstapten. (MCAdmin was een concurrerend server programma welke verlaten is nadat Doridian, de ontwikkelaar, privérechten overtrad door een achteringang in zijn code te schrijven, omdat hij boos was op een aantal mensen die het gebruikten.[9]) De situatie verslechterde alleen maar, omdat het Bukkit team geen eenvoudige download op de site zette i.v.m. licentie problemen.[10] Het Bukkit team wilde Bukkit onder de GPL vrijgeven en CraftBukkit onder de LGPL, wat vragen oplevert omdat ze van de codes van Mojang AB's gebruik maken. Medewerkers van het Bukkit team hebben op 19 januari Mojang in een vergadering ontmoet om over de licentie te praten, maar het onderwerp is niet voldoende besproken. [11] (Vanaf juni 2011 bevatten Bukkit en CraftBukkit nog altijd de GPL licentie op hun Githubs.) De situatie was opgelost door server eigenaren die Bukkit op de voorbeeld versie hebben laten draaien en daardoor een werkende 1.2 versies hebben gemaakt.

Toekomstige Plugin API[bewerken | brontekst bewerken]

Er zijn geruchten dat het Bukkit Team een gebruikers-vriendelijk manier om het maken van mods in de officiële versie van de Minecraft applicatie mogelijk te maken. Mods die gemakkelijk te maken en te verspreiden zijn. Deze functie zal in een komende update worden toegevoegd.

Links[bewerken | brontekst bewerken]