Datawaarden/Water en lava

Uit Minecraft Wiki

Als bit 0x8 wordt gebruikt, is de vloeistof aan het 'vallen'. Wanneer dit zo is, worden alle lagere bits genegeerd, omdat het blok dan op zijn vloeibaarst is.

De kleinere bits zijn de vloeistofhoogte. 0x0 is het hoogste vloeibaarheidsniveau, maar de vloeistof hoeft niet per se het blok te vullen (het hangt ervanaf of vloeistoffen zich bevinden boven elke bovenste hoek van het vloeistofblok). De datawaarde wordt verhoogd als het vloeistofniveau daalt: 0x1 is het volgende hoogste niveau, 0x2 een lager niveau. Dit gaat door totdat bit 0x7 is bereikt, het laagste vloeistofniveau. Er is een rechtevenredig verband tussen de afstand van het volledige vloeistofblok en de afgelegde afstand, namelijk dat water één niveau per afgelegde meter zakt. Lava doet hetzelfde in de Nether. Echter, lava daalt twee niveaus per meter in alle andere dimensies.

De stationaire vloeistofblokken worden niet periodiek gecontroleerd op niveaudaling door het spel. De naam in het spel voor stationair water en lava is respectievelijk water en lava en voor de normale variant respectievelijk flowing_water en flowing_lava.