Deeltjes

Uit Minecraft Wiki

Deeltjes zijn een type Entiteit in Minecraft; het zijn grafische effecten. Deeltjes zijn altijd naar de speler gericht en verdwijnen meestal na een korte tijd. Ze verschijnen alleen uit een andere entiteit, als vuur bijvoorbeeld.

Je kunt de zichtbare hoeveelheid deeltjes aanpassen in het menu Opties, varriërend van minimaal tot alle. Alle laat alle deeltjes zien, verminderd geeft de helft van de deeltjes weer en minimaal geeft alleen de deeltjes weer als je een blok breekt.

Type Deeltjes[bewerken]

In de code van Mincraft vind je een verscheidenheid aan deeltjes. Om coders of nieuwsgierige spelers te helpen, zijn hieronder de verschillende type deeltjes en de bijbehorende codenamen vermeld. Deeltjes botsen met vaste blokken en vertragen door spinnenwebben, maar zijn niet gehinderd door andere entiteit. Elk deeltje heeft een thema van 8x8 pixels.

Deeltje Code
Rook "smoke"
Rook groot "largesmoke"
Animatie breek blok "iconcrack_"
Sneeuwbal/Brekend ei/IJzergolem wordt gemaakt "snowballpoof"
Breek gereedschap "tilecrack_"
Netherportaal/Oog van Ender/Drakenei/Enderman en Ender kist "portal"
Water splash "splash"
Water belletjes "bubble"
Myceliumsporen "townaura"
Explosie "hugeexplosion"
Vuur "flame"
Hart "heart"
Kritieke klap "crit"
Magisch wapen kritieke klap "magicCrit"
Muziekblok "note"
Magische runen "enchantmenttable"
Lava spark "lava"
Voetstappen "footstep"
Redstone damp "reddust"
Water druppend "dripWater"
Lava druppend "dripLava"
Slijm spletter "slime"

Blokken, entiteiten en gebeurtenissen die deeltjes gebruiken[bewerken]

Deeltjes in cursief worden altijd getoond, zelfs als de instelling "minimaal" is gekozen.

Entiteit Effect
Monsterkooi Vuur en rook
Vuur Rook
Dispenser Rook (als items gespawnd worden)
Fakkel Vuur en rook
Actieve redstone fakkel Rode rook
Actieve oven Vuur en rook
Nether portaal Paarse rook
Water Blauwe stipjes
Endermen Portaaleffecten
Leegte Grijze stipjes
Mycelium Grijze stipjes
IJzergolem Grijze stipjes
Actieve brouwstandaard Rook
Exploderend TNT Ringen en rook
Stervende mob Rook (nadat de mob verdwijnt)
Mob tijdens fokken Hartjes
Sprintende speler Stipjes met het blokthema
Brekend blok Stipjes met het gebroken blokthema
Regen Waterdeeltjes
Brekend gereedschap/wapen Stukjes gereedschap/wapen
Beendermeel Groene sterretjes
Vuur Rook groot
Blaze Rook groot
Emmer Rook groot

Deeltjes-detector[bewerken]

Simplified particle detector

Een deeltjes-detector activeert een redstone signaal, komt een deeltje in de buurt van de detector komt. Alle deeltjes (blok-breek-deeltjes, sneeuwballen, spattende-drank, eieren, enz. ..) zijn detecteerbaar. Deeltjes-detectors werken niet in SMP, dat maakt duidelijk dat ze niet meer werken in Minecraft 1.3.Experimenteren onthult dat vanaf Minecraft 1.2.5 een detectorrail wordt geactiveerd wanneer een deeltje, mob of een andere entiteit behalve een pijl deze aanraakt als er een mijnkarretje is dat deze enigszins overlapt, wat het gemakkelijkst wordt bereikt als de minikaart zich op een naar beneden hellen en in een hekpaal of hek boven de aangedreven rail duwen, zoals getoond in de video. De drukplaat lijkt niet relevant. De detectorrail blijft aan totdat de mijnkar hem niet meer raakt, dus een hekpoort heeft de voorkeur boven een afrastering, omdat de detectorrail onmiddellijk wordt aangedreven en de poort wordt geopend, waardoor de mijnkar wordt vrijgegeven. Dit vereist echter een soort minecart-retourmechanisme, ook zoals getoond in de video. De video maakt gebruik van een gesloten lus, die kan breken als een speler of een MOB de mijnkar op de verkeerde manier indrukt, omdat de detectorrail het hek opent en de minikart in beweging blijft houden. Een eenvoudigere oplossing is om een ​​lineair spoor te gebruiken, met aangedreven rails die de richting van de mijnkar aan beide kanten omkeren. Merk op dat de aangedreven rail rechtsonder niet hoeft te worden gevoed met een redstone-toorts, omdat de detectorrail hem voedt wanneer het mechanisme wordt geactiveerd..

Problemen[bewerken]

Problemen met betrekking tot 'Deeltjes' worden bijgehouden op de bugtracker. Meld problemen daar.

Trivia[bewerken]

  • De kleuren van de meeste deeltjes kunnen gewijzigd worden met themabestanden, hoewel de kleuren van rook van redstone, portalen en Endermannen niet gewijzigd kunnen worden zonder mods of bewerkingsprogramma's van derden.
  • Regendeeltjes beïnvloeden het geluid van de regen.
  • Mobs gespawnd door een Monsterkooi scheiden rookdeeltjes uit op het moment van spawnen.
  • De rook van het baken-effect is meer doorzichtig dan andere rook.
  • Deeltjes vertragen als ze door een Spinnenweb heen gaan.
  • Het deeltje voor voetstappen "footstep" wordt op dit moment niet in het spel gebruikt.
  • Als je slaapt, verschijnen deeltjes op hun kant (fout?)

Referenties[bewerken]