Voorwerplijst

Uit Minecraft Wiki
(Doorverwezen vanaf Item Frame)
Voorwerplijst
Voorwerplijst.png

Type

Decoraties

Duurzaamheid

N.V.T.

Vernieuwbaar

Ja

Stapelbaar

Ja (64)

Netwerk ID

18

Savegame ID

ItemFrame

Laat vallen

Voorwerplijst
(1)

Voorwerpen in het frame.

Eerste verschijning

PC editie: 12w34a

Pocket editie: 0.14.0

Xbox 360 editie: TU9

Xbox One editie: CU1

PS 3 editie: 1.00

PS 4 editie: 1.00

PS Vita editie: 1.00

Wii U editie: Patch 1

Datawaarden

dec: 389 hex: 0x185 bin: 110000101

Naam

voorwerplijst

Een voorwerplijst is een voorwerp dat een voorwerp of blok weergeeft dat erin zit.

Verkrijgen[bewerken | brontekst bewerken]

Een lege voorwerplijst kan worden verkregen door het aan te vallen. Als de voorwerplijst een voorwerp bevat, zal het voorwerp op de grond vallen en de voorwerplijst zal aan de mur blijven hangen.

Omdat voorwerplijst entiteiten zijn, kunnen ze worden gebroken in Adventure-modus.

Maken[bewerken | brontekst bewerken]

Ingrediënten Input » Output
Stokken en
leer

Natuurlijk genereren[bewerken | brontekst bewerken]

PC editie
Een voorwerplijst genereert in de schatkamer van Endsteden. Het bevat een dekschild en bevind zich boven de Shulker die de schatten bewaakt.

Vier voorwerplijsten in één blok.

Voorwerplijsten kunnen worden geplaatst op cactussen, drukplaten, hekken, kiemplanten, platen, keistenen muren, kisten, deuren en alle solide blokken. Omdat voorwerplijsten een entiteit zijn, kunnen meerdere voorwerplijsten in één blok zijn, maar dan wel op verschillende zijdes. Het staat ook niet-solide blokken toe om het blok waarin de voorwerplijst zit te nemen.

Spelers kunnen blokken in voorwerplijsten plaatsen door op het voorwerp te klikken. Als een kaart in een voorwerplijst wordt gedaan, wordt de voorwerplijst vergroot tot één blok. Als het voorwerp in de voorwerplijst hernoemd is, laat het zijn naam zien boven de voorwerplijst als de cursor over de voorwerplijst gaat. Als de speler een volledig blok in een voorwerplijst plaatst, laat het één helft buiten de lijst zien, de andere is binnen de lijst. Dit kan het best worden gezien bij trappen en platen.

Draaien[bewerken | brontekst bewerken]

Het getoonde voorwerp kan woorden gedraaid door te klikken op de voorwerplijst. Voorwerpen in de voorwerplijst kunnen per klik 45° gedraaid worden, met in totaal dus acht mogelijkheden en de lijst zal, op basis van de draairichting van het blok in de lijst, een Redstone-signaal afgeven en kan worden 'gelezen' door een Redstone-comparator (merk op dat de draairichting anders is voor het kompas en de klok). Zolang de voorwerplijst niet wordt vernietigd, onthoud het de draairichting van het laatste voorwerp en het volgende voorwerp dat in de lijst wordt geplaatst krijgt dezelfde draairichting als het blok dat dáárvoor in de lijst zat.

Datawaarden[bewerken | brontekst bewerken]

Voorwerplijsten hebben entiteitsdata dat informatie van het blok bevat. Het entiteits-ID is ItemFrame.

Entiteitsdata

 TileX: De X-coördinaat van het blok waarin het schilderij of voorwerplijst zit.

 TileY: De Y-coördinaat van het blok waarin het schilderij of voorwerplijst zit.

 TileZ: De Z-coördinaat van het blok waarin het schilderij of voorwerplijst zit.

 Facing: De richting waarnaar het schilderij of voorwerplijst 'kijkt'. 0 is zuid, 1 is west, 2 is noord en 3 is oost.

 Direction (verouderd in 1.8}: Voor 1.8 is de richting van het entiteit als volgt: 0 is zuid, 1 is west, 2 is noord en 3 is oost. Na 1.8 wordt deze tag verwijderd bij het laden van het entiteit.

 Dir (verouderd in 1.8}: Hetzelfde als Direction, maar bij deze tag zijn de bytes 0 en 2 omgewisseld. Voor 1.8 werd deze tag genegeerd als Direction aanwezig was. In 1.8 en later wordt deze tag verwijderd bij het laden van het entiteit.

 Item: Het voorwerp, zonder de slot-tag. Als de voorwerplijst leeg is, bestaat deze tag niet.

 ItemDropChance: De kans dat een voorwerp uit een voorwerplijst valt. Is standaard 1,0.

 ItemRotation: Het aantal keer dat een voorwerp met de klok mee 45° is gedraaid.

Video[bewerken | brontekst bewerken]

Officiële release
16 augustus 2012Dinnerbone tweet de eerste afbeelding van voorwerplijsten.[1] Ze hadden een andere textuur.
1.4.212w34aVoorwerplijsten toegevoegd. Er is een bug met het proberen te plaatsen van een voorwerplijst op een Multiplayer server, waardoor het een interne serverfout maakt, samen met een paar andere bugs.
12w34bBovenstaande bug opgelost.
12w38aVoorwerplijsten despawnen niet langer als de speler 20 blokken van de voorwerplijst vandaan is.
1.7.213w36aVoorwerpen die hernoemd zijn met een aambeeld laten hun naam boven de voorwerplijst zien als de speler er dicht bij komt.
13w41aKaarten die worden geplaatst in voorwerplijsten verspreiden zich over het hele blok, waardoor er muurkaarten kunnen worden gemaakt.
1.814w04aVoorwerpen en blokken in voorwerplijsten worden 45 graden gedraaid in plaats van 90 graden en een Comparator kan een Redstone-signaal afgeven op basis van draairichting.
14w10aMeerdere voorwerplijsten kunnen niet meer op hetzelfde blokoppervlak worden geplaatst.
1.915w41aEen voorwerplijst genereert in de schatkamer van Endschepen, boven een Shulker die de schat bewaakt. De voorwerplijst bevat een dekschild.
15w49aVoorwerplijsten kunnen niet langer meer worden vernietigd door bliksem.
15w50aDe geluiden entity.itemframe.add_item, entity.itemframe.break, entity.itemframe.place, entity.itemframe.remove_item, and entity.itemframe.rotate_item toegevoegd.
Pocket Editie Alpha
0.14.0build 1Voorwerplijsten toegevoegd.
Gebruikt BlockEntity in plaats van de Entity klasse.
Console Editie
TU9CU11.00Patch 1Voorwerplijsten toegevoegd.
TU11Het limiet voor voorwerplijsten in een wereld is verhoogd. Een bericht wordt getoond als het limiet is bereikt.
TU31CU191.22Patch 3Voorwerpen en blokken in voorwerplijsten worden 45 graden gedraaid in plaats van 90 graden en een Comparator kan een Redstone-signaal afgeven op basis van draairichting.

Problemen met betrekking tot 'Voorwerplijst' worden bijgehouden op Mojira. Rapporteer problemen daar.

  • De voorwerplijst is gebaseerd op een suggestie op Reddit, net zoals de Enderkist en de bloempot.[2]
  • Omdat je geen commando's kunt gebruiken in de Console-versies van Minecraft zijn voorwerplijsten een alternatieve manier op betoveringen te kopieëren van zelfgemaakte kaarten.

Zie ook[bewerken | brontekst bewerken]