Hello there! We are conducting a survey to better understand the user experience in making a first edit. If you have ever made an edit on Gamepedia, please fill out the survey. Thank you!

Licht

Uit Minecraft Wiki
Je kunt helpen door het uit te breiden.

Licht (of verlichting) in Minecraft beinvloedt zichtbaarheid, het spawnen van wezens en plantengroei.

Helderheid[bewerken]

1.9 lighting curves (gamma=0).png
  • Vijandige mobs, met uitzondering van slimes, zilvervis, en Nether mobs, hebben een lichtniveau van 7 of lager nodig om te spawnen.
    • In de Halloween Update versie Alpha 1.2.0 konnen monsters spawnen in hogere lichtniveaus, op lagere diepten. De berekening was 16 - (diepte ÷ 8). Onder niveau 8 konden mobs zelfs in vol licht spawnen. Notch heeft dit teruggedraaid in versie Alpha 1.2.1, met de opmerking, "het was te hinderlijk. Ik heb plannen om hier wat mee te doen."
  • Blaze hebben lichtniveau 11 of minder nodig om te spawnen.
  • Zilvervissen spawnen in lichtniveau 11 of minder, behalve op steenblokken waar ze bij elk lichtniveau kunnen ontstaan. Ze kunnen evenmin spawnen binnen 5 blokken van een speler. Deze beperkingen gelden alleen wanneer ze van een monster spawner komen, niet van een zilvervisblok.
  • Bloemen overleven alleen in licht van niveau 8 of hoger. Bloemen in minder licht vallen als item, tenzij ze door de maan worden beschenen.
  • Paddenstoelen overleven alleen in licht van niveau 12 of minder. Paddenstoelen in het licht overleven wanneer ze op een blok mycelium groeien.
  • Sneeuw en ijs smelten bij lichtniveau 12 en hoger, en groeien niet bij licht boven 10. Zonlicht telt hierin niet mee.
  • Bomen groeien als het licht boven een zaailing 9 of hoger is. Zaailingen in minder licht vallen uit de grond, tenzij ze in het maanlicht staan.
  • Gewassen groeien alleen in licht 9 of hoger. Gewassen in licht onder de 9 vallen uit de grond tenzij ze door maanlicht worden beschenen.
  • Gras groeit alleen van grasblokken in lichtniveau 4 of hoger naar aardeblokken in lichtniveau 9 of hoger.
  • Sfeer wordt opgeroepen in kamers die tenminste 3x3 zijn, en geheel in lichtniveau 8 of lager.
  • Spinnen en Grottenspinnen worden vijandig in lichtniveau 11 of lager.

Bronnen van licht[bewerken]

Vergelijking van de verschillende lichtniveaus die blokken uitstoten.

De volgende waarden zijn de helderheden van het blok zelf. Het uitgestraalde licht neemt per vak afstand van de lichtbron een niveau af. Glas vermindert het doorgelaten licht niet, maar water of ijs verzwakken invallend licht met 3 per vak (2 voor het doorlaten en 1 voor een normaal afstandsverval). In de broncode van Minecraft worden de lichtwaarden voorgesteld door drijvende kommagetallen in de derde kolom. Door een rare gedachtensprong zijn deze waarden zestienden, maar worden met 15 vermenigvuldigd om de gehele waarde van het lichtniveau te krijgen. Dat betekent dat zowel 0/16 als 1/16 (0.0 en 0.0625) met de lichtwaarde 0 corresponderen.

Icoon Blok Lichtniveau

(Zonlicht) 15
Beacon Block.png Baken
End Portal.png End Portal Block
Fire.png Vuur
Glowstone (Block).png Lichtsteen
Jack-O-Lantern.png Pompoenlantaarn gezichtkant
Lava.png Lava
Redstone Lamp (Active).png Redstone Lamp, aan
Torch.png Fakkel 14
25px Endstaf 14
Furnace (Active).png Oven voorkant, in gebruik 13
Jack-O-Lantern.png Pompoenlantaarn zijkant

(Zonlicht, in regen of sneeuw) 12
Portal.png Nether Portal Block 11

(Zonlicht, in onweer) 10
Redstone (Ore).png Redstone (erts), aangeraakt 9
Redstone (Repeater, Active).png Redstone Repeater, actief
Ender Chest.png Ender Chest 7
Redstone (Torch, Active).png Redstone fakkel, actief

(Maanlicht) 4
Brewing Stand.png Brouwstandaard 1
Brown Mushroom.png Bruine paddenstoel
Dragon Egg.png Drakenei
End Portal Frame.png End Portal Frame

Lichtwerende blokken[bewerken]

How ice affects light. Click through to see it animated between ice and water.

De volgende waardes betreffen de afname in licht per blok. Het uitgezonden licht neemt af met 1 voor elk blok afstand van de lichbron. Dit aantal neemt toe afhankelijk van de blokken waar het licht doorheen schijnt. Glas laat de hoeveelheid licht die er doorheen schijnt niet afnemen, maar water en ijs zorgen voor een afname van 3 (2 voor het blok en 1 voor de normale afname per blok).

Icoon Blok Hoeveelheid afname
Farmland.png Akkerland Volledige afname alsof ondoorzichtig[alleen Java en Console edities]
Cobblestone Slab.png Plaat
Cobblestone Stairs.png Trap
Ice.png IJs 1[alleen Bedrockeditie]

Geen, maar diffundeert het luchtlicht in het bovenste blok[alleen Javaeditie]

Water.png Water
Cobweb.png Spinnenweb Geen, maar diffundeert het luchtlicht in het bovenste blok
Leaves.png Bladeren

Vloeiende belichting[bewerken]

Verschil met vloeiende belichting aan of uit

Vloeiende belichting, waaronder ook ambient occlusion en het interpoleren tussen blokvlakken, is een berekeningsmethode die in Beta 1.3 is toegevoegd met de hulp van MrMessiah.[1]. Deze berekening staat standaard aan, en kan geschakeld worden in de Video-opties van het Opties-menu.

Video[bewerken]

Problemen[bewerken]

Problemen met betrekking tot 'Licht' worden bijgehouden op de bugtracker. Meld problemen daar.

Referenties[bewerken]