Monsterkooi

Uit Minecraft Wiki
Je kunt helpen door het uit te breiden.
Monsterkooi
Monster Spawner.gif

Type

Vast Blok

Fysica

Nee

Transparant

Ja

Lichtsterkte

Nee

Explosieweerstand

1 Blok

Hardheid

?

Gereedschap

Nee

Vernieuwbaar

?

Stapelbaar

Ja, 64

Brandbaar

Nee

Laat vallen

Zichzelf

De Monsterkooi is een speciaal blok, dat alleen kan worden verkregen met commando's (/give <playername> minecraft:mob_spawner}. De monsterkooi is te vinden in kerkers, verlaten_mijnschachten, in burchten en in netherforten. De monsterkooi spawnt telkens weer entiteiten. De Monsterkooi kan meerdere soorten entiteiten tegelijk spawnen, maar dit is niet mogelijk zonder externe programma's. De monsterkooien die je kan vinden, spawnen: Zombies, skeletten, (giftige) spinnen, zilvervissen en blazen.

  • Een monsterkooi kan niet verplaatst worden door een duwmachine (piston).
  • Een monsterkooi laat met kleine tussenpozen monsters om zich heen verschijnen indien er blokken om de monsterkooi heen staan die geschikt zijn voor deze monsters. Sommige monsters kunnen in de lucht om de spawner heen verschijnen, mits dit monsters zijn die zich ook door de lucht kunnen bewegen. Het soort monster dat uit een monsterkooi komt kan veranderd worden door er een monster ei op te gebruiken.
  • Een monsterkooi laat alleen actief monsters verschijnen als een speler zich binnen een radius van 16 blokken van de spawner bevind. Als de monsterkooi actief is dan verschijnen de monsters binnen een 8x3x8 afstand van de spawner (8 wijd, 3 hoog en 8 lang). Effectief betekent dit dat ze in een 9x9 gebied verschijnen, oftewel 3.5 blokken van de monsterkooi vandaan.
  • In de 'creative' modus van de Minecraft Pocket Edition heeft de speler de monsterkooi in zijn inventaris zitten. Echter, wanneer deze geplaatst wordt door de speler dan zal dit een lege kooi zijn. Om de monster kooi actief te maken moet de speler de kooi eerst 'actief' maken door er met een monster ei op te tikken. Vanaf dat moment zal de monsterkooi geleidelijk aan monsters van dat type laten verschijnen. In de 'survival' modus zal de monsterkooi het zelfde reageren als op de PC versie.

Samenvatting van de maximale verschijn afstand voor de meest voorkomende monsterkooien
Monster type Benodigde ruimte Vertical
alignment

Varken
8.9 × 8.9 × 2.9 2.531252%

Grottenspin
8.7 × 8.7 × 2.5 1.531252%

Zilvervis
8.3 × 8.3 × 2.7 0.28125%

Zombie

Skelet

Blaze
8.6 × 8.6 × 3.8 1.125%

Spin
9.4 × 9.4 × 2.9 6.125%

Sjabloon:Notelist