De Nether

Uit Minecraft Wiki
(Doorverwezen vanaf Nether)
De Nether
De Nether.png
Type

Dimensie

Heeft tijd

Nee

Heeft weer

Nee

Toegang

Netherportaal

Eerste verschijning

PC Editie: Indev 0.31
(wereldthema)

PC Editie: Alpha 1.2.0
(dimensie)

Pocket Editie: 0.12.1

Xbox 360 Editie: TU1

Xbox One Editie: CU1

PS 3 Editie: 1.00

PS 4 Editie: 1.00

PS Vita Editie: 1.00

Wii U Editie: Patch 1

Dimensienummer

-1

De Nether is een helachtige dimensie, gevuld met vuur, lava en gevaarlijke wezens.

Toegang[bewerken | brontekst bewerken]

Budgetversie (links); volledig portaal (rechts).
Hoofdartikel: Netherportaal

De speler moet een Netherportaal bouwen in de Bovenwereld om naar de Nether te kunnen. Portalen die in de End zijn gebouwd, worden niet geactiveerd. Het portaal moet een rechthoekige vorm hebben en van obsidiaan gemaakt zijn. De kleinste variant van het portaal is 4×5, de grootste 23×23. Wanneer het portaal gebouwd is, kan het geactiveerd worden door in het portaal een blok in brand te zetten.

Een geactiveerd portaal teleporteert de meeste entiteiten naar het bijbehorende portaal in de Nether. De uitzonderingen zijn de Enderdraak, de Wither en entiteiten die op andere entiteiten zitten of entiteiten die bereden worden door andere entiteiten. Wanneer het nodig is, onstaat in de Nether een portaal dat gelinkt is aan het portaal in de Bovenwereld. Het portaal kan vernietigd worden door het obsidianen frame te breken, een explosie of door water of lava te plaatsen door middel van een emmer of Dispenser.

Omgeving[bewerken | brontekst bewerken]

Het terrein bestaat grotendeels uit Netherrack en vormt ingewikkelde platformen en nissen. Daarnaast komen er lavazeeën, lavavallen en lavarivieren voor. Lavabronblokken die verstopt zijn in het Netherrack komen ook voor, waardoor grote mijnprojecten gevaarlijk kunnen zijn. Willekeurige vuren op het Netherrack vormen nog een ander gevaar voor de onoplettende speler. Horizontaal is de Nether oneindig.

Vanaf Y=127 naar boven en Y=4 naar onder bestaat de Nether uit bodemsteen. Gloeisteenclusters hangen aan het plafond en paddenstoelen groeien op de grond. Er zijn gedeelten met zwevend grind en zielenzand. Kleine grotten vormen in het Netherrack en bevatten Netherkwartserts. Rond het niveau van de lavazeeën komen gedeelten voor met magmablokken. Hierdoor is het reizen lastig en mogelijk schadelijk voor het harnas.

Console Editie
 Bodemsteen komt ook voor aan de zijkanten van de Nether, omdat werelden een beperkte grootte hebben.

Een afbeelding van een Netherfort.

Het Netherfort, de structuur die als enige van nature voorkomt in de Nether, bevat waardevolle buit en is de enige plaats waar Blazen en Witherskeletten van nature spawnen. Nehterforten zijn ook de enige plaats waar Netherkruid van nature voorkomt.

Console Editie
 Netherkruid kan overal genereren, op voorwaarde dat het op zielenzand staat.

De Nether heeft geen dag-/nachtcyclus en weer. De enige natuurlijke bronnen van licht zijn vuur, lava, portalen en gloeisteen. De Nether heeft zijn eigen omgevingslicht dat ongeveer gelijk staat aan lichtniveau 8 in de Bovenwereld. Op dit na, functioneert het licht op precies dezelfde manier als in de Bovenwereld.

Wanneer de speler dood gaat in de Nether, blijven alle voorwerpen die de speler bij zich had, achter in de Nether en spawnt de speler in de Bovenwereld.

Locaties in de Nether zijn gerelateerd aan de locaties in de Bovenwereld. Horizontaal is de afstand naar beneden geschaald naar acht blokken in de Bovenwereld staat gelijk aan één blok in de Nether. Dit betekent dat wanneer er één blok gereisd wordt in de Nether, dit er acht zijn in de Bovenwereld.

De meeste voorwerpen en blokken in de Nether functioneren hetzelfde als in de Bovenwereld. Er zijn echter een aantal uitzonderingen:

  • Bedden exploderen en zorgen voor vuur wanneer de speler erin probeert te slapen.
    • De explosie is groter dan die van TNT.
  • Er kan geen water in de Nether geplaatst worden in Survival zonder vals te spelen. In een ketel kan zich wel water bevinden.
    • Water dat geplaatst wordt met behulp van een emmer, verdampt meteen en er blijft een lege emmer achter.
    • Het smelten of breken van ijs produceert ook geen water.
  • Lava stroomt twee keer zo ver (acht blokken) en veel sneller in de Nether dan in de Bovenwereld.
  • Grasblokken en bladeren hebben een bruine kleur en zien er dood uit. Dit komt omdat de Nether wordt beschouwd als een dimensie met een warm klimaat.
De spelersindicator op een kaart in de Nether.
  • Kaarten worden gegenereerd met een bruin-grijs patroon.
    • De spelerindicator draait rond, maar de spelerslocatie wordt nog steeds juist weergegeven.
  • Kompassen kunnen het spawnpunt niet vinden, omdat er in de Nether meerdere spawnpunten kunnen zijn.
  • Klokken kunnen de positie van de zon en maan niet vinden.
  • Het bouwen van Sneeuwgolems heeft geen nut, omdat deze, na het bouwen ervan, meteen schade oplopen doordat de Nether een dimensie is met een warm klimaat.

Wezens[bewerken | brontekst bewerken]

De Nether is het thuis van een aantal wezens die in de Bovenwereld niet van nature voorkomen. De meeste hiervan zijn bestand tegen vuur en lava. Skeletten, kippen en Endermannen zijn de enige wezens uit de Bovenwereld die hier kunnen spawnen. Witherskeletten zijn in 20% van de gevallen gewone skeletten en soms spawnt een babyzombievarken als kipberijder. Andere wezens uit de Bovenwereld kunnen naar de Nether gaan via het Netherportaal.

Neutrale wezens[bewerken | brontekst bewerken]

Zombievarken Enderman

Vijandige wezens[bewerken | brontekst bewerken]

Ghast Magmakubus Blaze Witherskelet Skelet Kipberijder

Blokken[bewerken | brontekst bewerken]

A Heeft een ander ID als inventarisvoorwerp.
S Gebruikt het schadeveld van het voorwerp om de levensduur te bepalen.
B Heeft overige data nodig uit de datalijst van het opgeslagen spel om het blok volledig te definiëren.
I Heeft overige data nodig uit het schadeveld van het voorwerp om het inventarisvoorwerp volledig te definiëren.
E Heeft een blokentiteit nodig om overige data in op te slaan.
Rood Kan niet legitiem worden verkregen. Alleen verkrijgbaar door middel van het commando /give of via inventarisbewerkers.
Lichtblauw Kan niet verkregen worden (een aantal kan geplaatst worden via /setblock).
Blauw Verkrijgbaar in Creative via de voorwerplijst.
Paars Verkrijgbaar in Creative door het blok te selecteren.
Turquoise Kan verkregen worden door te ruilen met dorpelingen.
Groen Alleen verkrijgbaar via betoverd gereedschap of in Creative.
Lichtgroen Alleen verkrijgbaar via betoverd gereedschap, /give of inventarisbewerkers, maar niet verkrijgbaar in Creative.
Grijs Ongebruikt

Van nature gegenereerd[bewerken | brontekst bewerken]

'Van nature gegenereerd' houdt in dat het blok tijdens het genereren van de Nether is gecreëerd.

Afbeelding dec hex Naam Blok
0 0x0 minecraft:air Lucht
Bedrock.png 7 0x7 minecraft:bedrock Bodemsteen
Lava.png 11 0xB minecraft:lava Stilstaande lava B
Gravel.png 13 0xD minecraft:gravel Grind
Brown Mushroom.png 39 0x27 minecraft:brown_mushroom Bruine paddenstoel
Red Mushroom.png 40 0x28 minecraft:red_mushroom Rode paddenstoel
Fire.png 51 0x33 minecraft:fire Vuur B
Netherrack.png 87 0x57 minecraft:netherrack Netherrack
Zielenzand.png 88 0x58 minecraft:soul_sand Zielenzand
Glowstone (Block).png 89 0x59 minecraft:glowstone Gloeisteen
Netherkwartserts.png 153 0x99 minecraft:nether_quartz_ore Netherkwartserts
Magmablok.png 213 0xD5 minecraft:magma Magmablok

Van nature gecreëerd[bewerken | brontekst bewerken]

'Van nature gecreëerd' houdt in dat het blok wordt gecreëerd als gevolg van een aantal natuurlijke gebeurtenissen en niet door de speler zelf.

Afbeelding dec hex Naam Blok
0 0x0 minecraft:air Lucht
Lava.png 10 0xA minecraft:flowing_lava Stromende lava B
Obsidian.png 49 0x31 minecraft:obsidian Obsidiaan
Portal.png 90 0x5A minecraft:portal Netherportaal

Structuren[bewerken | brontekst bewerken]

Deze blokken genereren op dezelfde manier als genererende blokken, maar alleen als de instelling 'Bouwwerken genereren' aangezet is.

Afbeelding dec hex Naam Blok
0 0x0 minecraft:air Lucht
Monster Spawner.png 52 0x34 minecraft:mob_spawner Monsterkooi E
Chest.png 54 0x36 minecraft:chest Kist B E
Netherbakstenen.png 112 0x70 minecraft:nether_brick Netherbaksteen
Nether Brick Fence.png 113 0x71 minecraft:nether_brick_fence Netherbakstenen hek
Nether Brick Stairs.png 114 0x72 minecraft:nether_brick_stairs Netherbakstenen trap B
Nether Wart.png 115 0x73 minecraft:nether_wart Netherkruid A B

Technische informatie[bewerken | brontekst bewerken]

De Nether wordt opgeslagen zoals normale werelden. De bestandslocaties op verschillende besturingssystemen is als volgt:

  • Windows
  • Mac
    • ~/Library/Application Support/minecraft/saves/<wereldnaam>/DIM-1
Opmerking: De Library-map is niet degene die zich bevindt in Macintosh HD, maar in de thuismap. De enige manier om naar deze map te gaan, is naar het startmenu te gaan en selecteer daar 'Ga naar...' en type daar ~/Library. Een andere manier is door naar het startmenu te gaan, de optietoets in te drukken en daar op de optie 'Library' klikken.

Op alle besturingssystemen is <wereldnaam> de naam van de wereld.

Merk op dat DIM-1 niet zijn eigen level.dat bevat, maar de level.dat in de map die erboven staat wordt gebruikt voor alle dimensies. Dit betekent dat zelfs als een speler een verandering aan de data maakt in de map /world van een bepaalde wereld, het Netherportaal de speler nog steeds teleporteert naar de Nether die oorspronkelijk bij de Bovenwereld werd geleverd en vice versa.

Het verwijderen van de map DIM-1 reset de Nether. Dit betekent dat alle veranderingen die door spelers zijn gemaakt, ongedaan worden gemaakt.

Video[bewerken | brontekst bewerken]

Opmerking: deze video is verouderd, omdat Witherskeletten, Netherbakstenen platen, Netherkwartserts en magmablokken werden toegevoegd in respectievelijk 1.4.2, 1.4.6, 1.5 en 1.10.

Prestaties[bewerken | brontekst bewerken]

Hoofdartikel: Prestaties
Icoon Prestatie Beschrijving in het spel Vereisten Eigenlijke beschrijving (wanneer er verschil is) Beschikbaarheid Xboxpunten Trofeetype (PlayStation)
PC PE Xbox PlayStation Wii U
Achievement-plain.png
We moeten dieper! Bouw een portaal naar de Nether DIAMANTEN! Ga door een Netherportaal en wordt geteleporteert naar de tegenovergestelde dimensie. Ja anders anders anders anders - -
Naar de Nether IJzerwaren verkrijgen Activeer een Netherportaal anders Ja Ja Ja Ja 40G Zilver

Indev
0.316 januari 2010
Map preview Hell.jpg
Een wereldthema genaamd Hell toegevoegd. Het is een normale wereld, maar met een lavazee, gedimd licht en een zwarte lucht met donkerrode wolken.
Infdev
?Wereldthema's verwijderd.
Alpha
1.1.118 september 2010Notch benoemd de terugkeer van het Hell-klimaat en dat het gebruikt wordt om snel te reizen. Dit is gebaseerd op een transportatiesysteem in de romanreeks Het Rad des Tijds door Robert Jordan. Door middel van een gevaarlijk transportatiesysteem, de Wegen genaamd, konden mensen grote afstanden reizen binnen een aantal dagen in plaats van een aantal weken.
1.2.04 oktober 2010Op de aankondigingsposter voor Alpha 1.2.0 staat dat de helwereld portalen gebruikt en dat de afstand, die gereisd wordt in de helwereld, met veel vermenigvuldigd zal worden in de Bovenwereld.
8 oktober 2010Notch onthult een nieuw bloktype dat in de dimensie zal voorkomen. Het staat nu bekend als zielenzand.
10 oktober 2010Een schermafbeelding wordt vrijgegeven door Notch en beeld af hoe de Nether eruit zal zien.
11 oktober 2010Notch benoemd het eerste wezen dat aan de Nether toegevoegd gaat worden met de woorden: "Je zult de Ghast haten".
25 oktober 2010Notch tweet dat hij werkt aan een tweede Netherwezen en zegt in de Tweet dat deze "veel minder gevaarlijk zijn dan de Ghast. Om precies te zijn, ze zijn op dit moment doelloos".
29 oktober 2010Notch weet niet hoe hij de nieuwe dimensie wilt gaan noemen en wilt het hergebruiken van religieuze namen voorkomen. Daarnaast moet de naam creatief zijn en een originele naam gebruiken. Hij overwoog de namen de Slip en de Nexus, maar vond later dat deze namen niet Minecraftig genoeg waren. Uiteindelijk werd het de Nether op de dag dat de Halloween Update werd vrijgegeven.
Later, op 29 oktober 2010, werd een preview van de Halloween Update verzonden naar twee gamewebsites. In deze preview werd voor de Nether de Slip als dimensienaam gebruikt.
1.2.0De Nether toegevoegd, inclusief Ghasts, Zombievarkens, zielenzand, Netherrack, gloeisteen en Netherportalen.
1.2.2Lava kan verder stromen dan lava in de Bovenwereld.
Beta
1.62 mei 2011Portalen werden functioneel in multiplayer, waardoor spelers op servers van de Bovenwereld naar de Nether kunnen gaan en vice versa.
1.6Bedden exploderen in de Nether.
Officiële release
1.0.016 september 2011Jeb tweet een schermafbeelding met daarin veranderingen in het genereren van het terrein in de Nether. Daarnaast wordt in de schermafbeelding een Netherfort getoond.
19 september 2011Jeb tweet een tweede schermafbeelding met daarop een aantal bruggen van het Netherfort.
21 september 2011Jeb tweet dat hij nu de meeste nieuwe dingen voor de Nether afgerond heeft. Onder die nieuwe dingen vallen ook twee wezens, waarvan één een hertextuurpoging is.
Beta 1.9-pre1Veel nieuwe dingen toegevoegd aan de Nether. Hieronder vallen: Magmakubussen, Blazen (met bijbehorende monsterkooi en Blazestaven), Netherforten (bestaande uit Netherbaksteen, Netherbakstenen trappen en Netherbakstenen hekken), Netherkruid, Ghasttranen die Ghasts laten vallen en goudklompjes die Zombievarkens laten vallen.
Beta 1.9-pre4Water kan in de Nether verkregen worden door ijs te breken. Het ijs kan verkregen worden door de betovering Zijden streling.
Beta 1.9-pre5De mogelijkheid om ijs te verzamelen met Zijden streling, verwijderd.
1.2.112w06aSneeuwgolems lopen schade op in de Nether.
1.3.112w16a/give toegevoegd. Hierdoor kan water verkregen en geplaatst worden in de Nether.
12w17aIJs kan weer verkregen worden met behulp van Zijden streling, maar smelt niet in de Nether.
12w22aIn sommige gevallen spawnen Netherportalen Zombievarkens.
12w27aNetherkruid hoeft niet langer in de Nether verbouwd te worden en kan groeien in de Bovenwereld en de End.
12w30aDe Nether bevat minder lag.
1.4.212w32aZombievarkens kunnen een harnas dragen en het zwaard dat ze vasthouden zorgt ervoor dat ze meer schade kunnen toedienen.
12w34aElk wezen kan door een Netherportaal heen gaan en gebruik maken van de Nether om te reizen.
12w36aWitherskeletten toegevoegd.
1.4.612w49aNetherbakstenen platen toegevoegd.
1.513w01aNetherkwartserts toegevoegd. Dit erts genereerd rond Netherrack.
1.5.1Lava stroomt sneller in de Nether en verborgen lava kan gevonden worden.
1.6.113w18aKisten kunnen in Netherforten gevonden worden.
2013 Music UpdateVier achtergrondmuzieknummers toegevoegd aan de Nether.
1.814w03a/fill toegevoegd en kan gebruikt worden om water in de Nether te plaatsen.
14w26awater en flowing_water verwijderd van /give.
1.915w31aNethermist verwijderd.
15w31cNethermist weer toegevoegd.
15w49aDe Wither en Enderdraak kunnen geen gebruik maken van portalen.
1.1016w20aEndermannen spawnen soms in de Nether en kunnen Netherrack oppakken.
Magmablokken toegevoegd.
Rode Netherbakstenen en Netherkruidblokken toegevoegd. Beide kunnen gemaakt worden, maar komen niet voor in de Nether zelf.
Pocket Editie Alpha
0.12.122 april 2015Tommaso Checchi tweet een afbeelding van de Nether en toont hiermee dat de Nether voor de Pocket Editie in ontwikkeling is.
Hij tweet later dat hij niet zegt hoe ver de Nether af is of in welke versie de Nether toegevoegd zal worden.[1]
build 1De Nether toegevoegd.
build 6Lava verspreidt zich sneller in de Nether.
0.15.0build 1Endermannen kunnen spawnen in de Nether en Netherrack oppakken.
Console Editie
TU1CU11.00Patch 1De Nether toegevoegd.
TU9Nieuwe muziek toegevoegd.
Netherforten toegevoegd.
De mogelijk om de Nether te resetten, toegevoegd. Dit is handig voor oudere werelden waar nog geen Netherfort werd gegenereerd in de Nether.
TU43CU331.36Patch 13Endermannen kunnen spawnen in de Nether en Netherrack oppakken.
Magmablokken toegevoegd.

Problemen met betrekking tot 'De Nether' of 'Nether' worden bijgehouden op Mojira. Rapporteer problemen daar.

  • Notch zei dat Jake, een medewerker, een grote rol speelde bij het tot stand komen van de Nether.[referentie gewenst]
  • Wanneer de Nether in singleplayer bezocht wordt, bevriest de Bovenwereld en start weer op wanneer de speler uit de Nether terugkomt. Dit komt doordat chunks geladen en ontladen worden.
  • Wanneer op F3 wordt gedrukt in de Nether, wordt het klimaat in de Nether getoond als 'Hell'.
  • In de Console Editie is alles in de Nether hernieuwbaar, omdat de Nether gereset kan worden door middel van de knop 'Reset Nether'. Dit kan ook gedaan worden in de PC Editie door de map DIM-1 te verwijderen.
  • De Nether, een eindeloze grot gevuld met lucht, lijkt het tegenovergestelde te zijn van de End, een eindeloze leegte met her en der een paar eilandjes.
  • De Nethermuziek van het bronpakket 'Festive mash-up' verschilt met de originele Nethermuziek.

Zie ook[bewerken | brontekst bewerken]