Schild

Uit Minecraft Wiki
Schild
Schild iso.png

Type

Gevecht

Levensduur

337

Vernieuwbaar

Ja

Stapelbaar

Nee

Eerste verschijning

PC editie: 15w33c

Datawaarden

dec: 442 hex: 0x1BA bin: 110111010

Schilden zijn defensieve gereedschappen om de speler te beschermen tegen aanvallen.

Verkrijgen[bewerken]

Maken[bewerken]

IngrediëntenReceptBeschrijving

Beschadigd schild

De levensduur van beide schilden wordt bij elkaar opgeteld, plus 5% extra levensduur van het totaal.

Gebruik[bewerken]

Schilden worden gebruikt om inkomende aanvallen te blokkeren. Het gebruiken zorgt ervoor dat de speler niet sneller dan sluipsnelheid kan lopen en blokkeerbare aanvallen dienen voor melee-aanvallen maar 33% schade toe en projectielaanvallen geen. Wanneer het schild een aanval tegenhoud, loopt het de schade op die gelijk is aan de sterkte van de aanval, afgerond naar beneden plus 1 extra schadepunt. Sommige effecten die geen schade toedienen (zoals in brand worden gezet door een vuurbal) worden voorkomen, terwijl andere (zoals in brand worden gezet door een brandende pijl) niet worden voorkomen. Terugslag van projectielen worden voorkomen, maar niet die van melee-aanvallen. Als een melee-aanval wordt voorkomen, kan de aanvaller een beetje worden teruggeslagen.

Het schild blokkeert (bijna) elke aanval in een radius van 90° in de horizontale richting waarnaar de speler kijkt, oftewel bijna het halfrond waarnaar de speler naar kan kijken. De verticale draairichting van de speler heeft geen invloed op de blokkeerwaarde van het schild, maar als de speler recht naar boven of naar beneden kijkt, kan het echter geen effect hebben op inkomende aanvallen. Een aanval die direct van boven of naar beneden kan ook niet worden geblokkeerd omdat het geen horizontale richting heeft.

Blokkeerbare aanvallen zijn onder andere melee-aanvallen van mobs, pijlen, vuurballen, gegooide voorwerpen zoals sneeuwballen, schade van Doornen en sommige explosies (bijvoorbeeld Creeperexplosies of TNT dat ontstoken is door een andere speler is blokkeerbaar, maar TNT dat door jezelf of Redstone-machanismen is afgestoken niet).

Als tijdens een aanval met een bijl het schild wordt gebruikt, is het mogelijk dat het schild niet meer kan worden gebruikt voor vijf seconden. Het schild blokkeert ook niet voor 0,25 seconden nadat het geselecteerd is.

Als het schild wordt geraakt door een pijl, kan het van het schild afkaatsen en andere entiteiten raken.

Patronen toevoegen[bewerken]

IngrediëntenReceptBeschrijving
Schild en elke banier

Het patroon van de banier wordt op het schild gezet. De banier wordt verbruikt. Patronen mogen niet op het schild staan. Het schild wordt volledig gerepareerd.

In tegenstelling tot banieren kunnen schilden niet opnieuw worden gekleurd of worden gewassen door een ketel. Schilden hebben maar de helft van de resolutie van banier, waardoor patronen er anders uit zien. In de bestanden van het spel kunnen de patronen van het schild in de map entity/shield worden gevonden.

Schilden kunnen met hetzelfde commando worden verkregen zoals bij banieren, maar banner moet worden vervangen door shield.

Betoveren[bewerken]

Een schild kan niet worden betoverd met een betoveringstafel, maar een aambeeld kan Duurzaamheid en Herstel toevoegen aan het schild.

Geschiedenis[bewerken]

Officiële release
1.915w33cSchilden toegevoegd en vervangen hiermee de blokkeerfunctie van zwaarden.
Originele verwerkingsrecept gebruikte wol en creëerde hierdoor 16 verschillende schildkleuren; er was geen schild zonder kleur.
Recept

Elk van de gekleurde basisschilden kan worden gecombineerd met een banier van dezelfde basiskleur om een patroonschild te maken.
15w34cAls een aanval wordt geblokkeert kan de aanvaller worden teruggeslagen.
Als de speler wordt aangevallen met een bijl is het mogelijk dat het schild niet meer kan worden gebruikt voor vijf seconden.
15w37aVerwerkingsrecept verandert.
Het maken van het schild produceert een basisschild en kan met elke soort banier worden gecombineerd.
Afkoeltijd vermindert van 0,5 seconden naar 0,25 seconden.
Blokkeren voorkomt bijeffecten.
Pijlen kaatsen van het schild af.
15w44aSchilden kunnen worden gerepareerd door twee schilden in het verwerkingsgrid te doen. Dit verwijderd elk patroon op de banier.
15w45aEen banier op een schild zetten verbruikt de banier.
15w47bBlokkeergeluiden voor het schild toegevoegd.
16w07aMeer variatie voor blokkeergeluiden toegevoegd.
1.9-pre1Duur van het schild verhoogd van 181 naar 337.

Problemen[bewerken]

Problemen met betrekking tot 'Schild' worden bijgehouden op de bugtracker. Meld problemen daar.

Trivia[bewerken]

  • Schilden blokkeren de laserstralen van de Bewaker niet.
  • Als een schild de schade terugbrengt naar minder dan 1 (Half Heart.svg) hartje, zal de speler nog steeds schade krijgen en terug worden geslagen, maar er wordt geen visuele schade toegebracht en het geluid van schade krijgen wordt niet gehoord. Als de kleine schade-aantallen bij elkaar opgetelt 1 (Half Heart.svg) hartje of groter wordt kan het schadegeluid worden gehoord en de gezondheidsbar verandert visueel.

Galerij[bewerken]