Spinnenweb

Uit Minecraft Wiki
Spinnenweb
WebBlock.png

Type

Niet solide

Fysica

Nee

Transparant

Gedeeltelijk (verstrooit zonlicht)

Lichtsterkte

Nee

Explosieweerstand

20

Hardheid

4

Gereedschap

Dit blok kan met elk gereedschap worden gebroken, maar het zwaard is het snelst; het krijgt er wel twee keer zoveel schade doorGrid Schaar.png

Vernieuwbaar

Nee

Stapelbaar

Ja (64)

Brandbaar

Nee

Laat vallen

Draad
(1)

Eerste verschijning

PC editie: Beta 1.5

Pocket editie: 0.8.0

Xbox 360 editie: TU5

Xbox One editie: CU1

PS 3 editie: 1.00

PS 4 editie: 1.00

PS Vita editie: 1.00

Wii U editie: Patch 1

Datawaarden

dec: 30 hex: 0x1E bin: 11110

Spinnenwebben zijn blokken die verplaatsing vertraagt.

Verkrijgen[bewerken | brontekst bewerken]

Spinnenwebben kunnen worden verkregenen met een schaar of met een zwaard[fn 1] betoverd met Zijden Streling. Het laat één stuk draad vallen als het wordt gebroken door een schaar of een zwaard dat niet met Zijden Streling is betoverd en het laat niets vallen als het met iets anders wordt gebroken.

PC editie
In 1.9 is Zijden Streling niet langer meer vereist om een spinnenweb te krijgen met een schaar.

Blok
Spinnenweb
Hardheid 4
Gereedschap
Breektijd1
Hand 20 seconden
Schaar 0,4 seconden
Zwaard 0,4 seconden
↑1 Tijd is voor onbetoverd gereedschap

Natuurlijk genereren[bewerken | brontekst bewerken]

Spinnenwebben genereren in de bibliotheken van burchten, in de kelder van de iglo en in verlaten mijnschachten.

Mobs kunnen in spinnenwebben spawnen. Ze zullen niet in brand staan als ze worden gevangen door spinnenwebben.

Spinnenwebben verstrooien zonlicht.

Blokken kunnen worden geplaatst op spinnenwebben, inclusief borden en schilderijen. Als het wordt verplaatst door een duwmachine of kleefzuiger laat het spinnenweb één draad vallen. Als het wordt geplaatst in water laat het ook één draad vallen. Dit gebeurt ook als water het spinnenweb aanraakt.

Redstone-schakelingen[bewerken | brontekst bewerken]

Twee spinnenwebben vertragen voor ongeveer één minuut

Spinnenwebben kunnen worden gebruikt in een Redstone-schakeling als een vertraging door het gebruiken van Dispenser en/of een Dropper, daartussen een paar spinnenwebben en daaronder een trechter of een drukplaat.

Effecten[bewerken | brontekst bewerken]

Alle mobs die in spinnenwebben komen worden vertraagd, met uitzonderingen van spinnen en Grottenspinnen. Als mobs door spinnenwebben vallen, hebben ze 13 seconden nodig om één blok te vallen. Ze zullen gedeeltelijk exposieschade stoppen als TNT/Creepers/etc. in het spinnenweb zitten. Het vertragende effect wordt nog erger als een spinnenweb op ijs wordt gezet.

Spinnenwebben beïnvloeden de snelheid van de speler ook. Als de speler 'in' een spinnenweb zit, zal de speler met maar 15% van de originele snelheid bewegen. Springen zorgt ervoor dat de speler stijgt in de spinnenwebben. Het vertraagt ook het breken van blokken. Net als water stopt een spinnenweb de speler van het krijgen van valschade, wat betekent dat een fatale val kan worden gestopt met spinnenwebben. Als de speler in spinnenwebben naar beneden gaat terwijl de speler aan het vechten is, telt dat als een kritieke slag, net als het vallen naar beneden terwijl de speler aan het vechten is.

Items die gegooid zijn in spinnenwebben hebben ongeveer 24 seconden nodig om erdoorheen te vallen. Ze zullen niet samengaan met items van dezelfde soort die op de grond gegooid zijn.

Spinnenwebben hebben een ander effect op bewegende entiteiten. Een vallend blok dat in een spinnenweb valt, valt daar doorheen in ongeveer vier seconden waarna het verandert in een item. De uitzondering is aangestoken TNT, die kunnen door spinnenwebben gaan zonder te worden vertraagd, als ze snel genoeg afgevuurd zijn. Ze exploderen en vernietigen daarop het spinnenweb. Een geschoten pijl wordt niet vertraagd.

Een mijnkar heeft negen seconden nodig om door een spinnenweb te gaan als er een rails onder het spinnenweb is, maar als er lucht tussen het spinnenweb en de rails is, heeft de mijnkar 34 seconden nodig om erdoorheen te gaan. Elk extra spinnenweb geeft 24 seconden extra valtijd. Spelers worden niet beïnvloed door spinnenwebben als de speler in de mijnkar zit, behalve als spinnenwebben de mijnkar in de weg zitten.

Video[bewerken | brontekst bewerken]

Classic
23 oktober 2009 Notch plant dat spinnen spinnenwebben produceren.
? Spinnenwebben werden toegevoegd aan het terrain.png-bestand tijdens Classic, maar had geen blok-ID.
Beta
1.5 Spinnenwebben werden geïntroduceerd, maar konden niet worden gekregen in het spel. Een mod of cheat was nodig.
Spinnenwebben zouden de speler laten stikken als de speler erin ging, net als een gewoon blok.
Spinnenwebben lieten alleen draad vallen als het werd gebroken door een zwaard.
De textuur werd verandert van Spinnenweb.png naar Spinnenweb gedetailleerd.png, met de draadtextuur als basis in plaatst van een witte textuur.
1.7 Spinnenwebben laten draad vallen als het wordt vernietigd met de geïntroduceerde scharen.
1.8 Nieuwe structuren werden geïntroduceerd: Verlaten mijnschachten, vooral bij hun Grottenspinnen spawners en burchten, vooral in de bibliotheken.
Spinnenwebben laten niet langer de speler stikken.
Officiële release
1.2.1 12w06a Spinnenwebben absorberen de valschade voor 100%.
1.4.6 12w49a Spinnenwebben kunnen worden verkregen in Survival met de Zijden Strelingbetovering. In Survival kunnen alleen scharen met die betovering worden betoverd.
1.9 15w43b Spinnenwebben kunnen worden gevonden in de kelder van de iglo.
15w47c Zijden Streling is niet langer vereist om spinnenwebben te krijgen.
15w49a Spinnenwebben vangen Enderparels, sneeuwballen, eieren, Magiërsextract en gegooide drankjes als de items ervan.
15w49b Spinnenwebben vangen niet langer gegooide dingen als items.
Pocketeditie Alpha
0.8.0 build 6 Spinnenwebben toegevoegd aan de Creative-inventaris.
0.9.0 build 1 Spinnenwebben genereren in verlaten mijnschachten.
Zachte belichting toegevoegd aan spinnenwebben.
0.12.0 build 1 Spinnenwebben kunnen worden verkregen door de Zijden Strelingsbetovering op scharen te zetten.
Console-editie
TU5 CU1 1.00 Patch 1 Spinnenwebben toegevoegd.

Problemen met betrekking tot 'Spinnenweb' worden bijgehouden op Mojira. Rapporteer problemen daar.

Opmerkingen[bewerken | brontekst bewerken]

  1. Zwaarden kunnen alleen worden betoverd met Zijden Streling in Creative of door commando's
Promotional Content