We have begun migration of most wikis to our new host, Amazon Web Services. All but the top 100 wikis are in read-only mode until the migration is complete. Estimated completion: End of Week.

Suikerriet

Uit Minecraft Wiki
(Doorverwezen vanaf Sugar cane)
Suikerriet
Sugar Cane.png

Type

Niet-solide blok

Fysica

Nee

Transparant

Ja

Lichtsterkte

Nee

Explosieweerstand

0

Hardheid

0

Gereedschap

Elk gereedschap

Vernieuwbaar

Ja

Stapelbaar

Ja, 64

Brandbaar

Nee

Laat vallen

Zichzelf

Eerste verschijning

PC Editie: Alpha 1.0.11

Pocket Editie: 0.1.0

Xbox 360 Editie: TU1

Xbox One Editie: CU1

PS 3 Editie: 1.00

PS 4 Editie: 1.00

PS Vita Editie: 1.00

Wii U Editie: Patch 1

Pi Editie: 0.1.1

Datawaarden

Blok

dec: 83 hex: 0x53 bin: 1010011

Voorwerp

dec: 338 hex: 0x152 bin: 101010010

Suikerriet is een voorwerp en een belangrijk verwerkingsingrediënt.

Verkrijgen[bewerken | brontekst bewerken]

Suikerriet kan met elk gereedschap (en zonder) worden vernietigd en laat dan zichzelf vallen.

Wanneer de plaats van de suikerriet ongeschikt wordt, bijvoorbeeld wanneer het blok onder de suikerriet wordt vernietigd, zal de suikerriet zichzelf vernietigen en laat zichzelf dan vallen als een voorwerp. Suikerriet vernietigd zichzelf niet als al het naastgelegen water verwijderd wordt, maar doet dat wanneer het geüpdatet wordt of bij een willekeurige tick.

Suikerriet kan door middel van duwmachines/kleefzuigers ook vernietigd worden, door het te duwen (suikerriet proberen te trekken werkt niet). Wanneer dit gebeurt, wordt het suikerriet ook een voorwerp.

Genereren[bewerken | brontekst bewerken]

Van nature gegenereerd suikerriet.

Suikerriet kan naast water generen, waarbij de kans is dat het twee blokken hoog genereerd 1118 is, drie blokken hoog 518 en vier blokken hoog 218. Suikerriet kan ook hoger genereren, maar alleen als de terreingenerator op een al gegenereerde suikerriet nóg een suikerriet plaatst.

Verbouwen[bewerken | brontekst bewerken]

Hoofdartikel: Lessen/Verbouwen van suikerriet
Een suikerrietboerderij.

Suikerriet groeit van nature tot een hoogte van drie blokken. Wanneer dit niet zo is, wordt er iedere zestien willekeurige ticks één suikerriet aan de bovenkant van een suikerriet toegevoegd. Gemiddeld gebeurt dit iedere achttien minuten, maar dit kan variëren. Er is geen licht nodig om suikerriet te laten groeien.

PC
,
Console
en
Pi Editie
Beendermeel werkt niet op suikerriet. Hierdoor kan de groeisnelheid niet verhoogd worden.

Pocket Editie
Beendermeel werkt wel op suikerriet. Hierdoor kan de groeisnelheid verhoogd worden.

Suikerriet moet worden geplaatst op gras, aarde, podzol, grove aarde of (rood) zand en deze blokken moeten vervolgens naast (niet erboven of diagonaal) water of gerijpt ijs staan of bovenop een andere suikerriet. Het naastgelegen water kan bedekt zijn met een (on)doorzichtig blok en suikerriet zal nog steeds ernaast kunnen worden geplaatst en groeien.

Doordat suikerriet water kan vervangen, kan het worden gebruikt om paden onder water te vormen, waardoor spelers met een normale snelheid zich kunnen voortbewegen en kunnen ademen. Water moet dan wel naast het blok staan waarop het suikerriet is geplaatst.

Suikerriet neemt verschillende kleuren aan voor de verschillende klimaten.

Verwerkingsingrediënt[bewerken | brontekst bewerken]

Ingrediënten Input » Output
Suikerriet
Suikerriet

Video[bewerken | brontekst bewerken]

Opmerking: deze video werd gemaakt voordat suikerriet de kleur van het klimaat kon aannemen.

Datawaarden[bewerken | brontekst bewerken]

Suikerriet gebruikt blokdata om de leeftijd ervan te bepalen. Suikerriet heeft ook blokstatussen, waarvan verwacht wordt dat het in de toekomst de blokdata gaat vervangen.

ID[bewerken | brontekst bewerken]

Blok Naam Nummer

Suikerriet
minecraft:reeds 83
Voorwerp Naam Nummer

Suikerriet
minecraft:reeds 338

Blokdata[bewerken | brontekst bewerken]

Zie ook: Datawaarden
Bits Beschrijving
0×0 Net geplante suikerriet.
0×1 - 0×15 Deze waarde wordt willekeurig verhoogd.
Wanneer het 0×15 wordt, wordt er een suikerriet geplaatst op de suikerriet die rijp geworden is, tenzij de hoogte >=3 is.

Blokstatus[bewerken | brontekst bewerken]

Zie ook: Blokstatus
Naam Waarde Beschrijving

 age

0-15 Een net geplante suikerriet of een suikerriet die net gegroeid is. Beide hebben age op 0 staan.
age wordt op willekeurige momenten verhoogd.
Wanneer age 15 is, kan er een nieuwe suikerriet op groeien.

Alpha
1.0.11 Riet (de vorige naam van suikerriet) werd toegevoegd in Seecret Friday Update 6 en werd informeel bamboe of papyrus genoemd. Omdat riet weggespoeld kon worden of in één keer vernietigd kon worden door naastgelegen water te verwijderen, konden rietboerderijen gemaakt worden. Riet kon worden gebruikt om papier te maken.
Beta
1.2 Notch hernoemde riet naar suikerriet, waardoor er van suikerriet suiker kon worden gemaakt. Dit was nodig voor het verwerkingsrecept van de taart.
1.6 Pijlen blijven niet langer vastzitten in suikerriet en gaan er nu doorheen. Sneeuwballen worden echter wél vernietigd als ze in contact komen met suikerriet, alsof het een solide blok is.
1.8 Suikerriet kan groeien en worden geplaatst op zand zolang het zand naast water geplaatst is. Door deze update kon suikerriet naast vijvers in woestijnklimaten verschijnen.
Officiële release
1.7.2 13w36a De kleur van het suikerriet hangt af van het klimaat waarin het staat.
13w37a ID 83(dat van het suikerrietblok) werd verwijderd van het commando /give.
1.9 15w43a Breekt niet langer wanneer het naastgelegen water veranderd in gerijpt ijs.
Pocket Editie Alpha
0.1.0 Suikerriet toegevoegd.
0.5.0 Suikerriet kan groeien op zand.
0.9.0 De kleur van het suikerriet hangt af van het klimaat waarin de suikerriet staat.
0.12.0 build 1 Suikerriet kan niet langer verkregen worden via de Netherreactorkernel.
Console Editie
TU1 CU1 1.00 Patch 1 Suikerriet toegevoegd. Ze zijn solide, waardoor ze gebruikt kunnen worden als groeiende muren.
TU2 Suikerriet is niet langer een solide blok en pijlen kunnen door suikerriet heen gaan.
TU31 CU19 1.22 Patch 3 De kleur van het suikerriet hangt af van het klimaat waarin de suikerriet staat.

Problemen met betrekking tot 'Suikerriet' worden bijgehouden op Mojira. Rapporteer problemen daar.

  • In de spelcode wordt suikerriet nog steeds reeds genoemd. Dit geldt voor het blok en het voorwerp en is te zien als je op F3 drukt.
  • Wanneer suikerriet voor een gedeelte is gebroken, wordt de tijd opnieuw ingesteld en kan er weer een suikerriet na verloop van tijd op groeien.
  • Door meerdere suikerrieten op een suikerriet te plaatsen, kun je oneindig grote suikerrietplanten maken, maar deze groeien niet van nature.
  • Suikerriet probeert wat vaker te spawnen in de Console Editie, om er zeker van te zijn dat de gelimiteerde wereld suikerriet bevat.