Op dit moment ondervinden we problemen met de Wiki. Wees geduldig, er worden aan oplossingen gewerkt.

Gereedschap

Uit Minecraft Wiki
(Doorverwezen vanaf Tools)

Gereedschap zijn objecten die door de speler kunnen worden gebruikt om bepaalde acties sneller te laten verlopen, om materialen te verkrijgen die niet met de hand kunnen verkregen worden, of om compleet nieuwe acties uit te voeren. Met uitzondering van klokken en kompassen, zijn werktuigen niet stapelbaar.

Naam Ingrediënten Invoer » Uitvoer Beschrijving
Bijlen Stokken +
Houten planken of
Keisteen of
IJzer staven of
Goud staven of
Diamant edelsteen

Gebruikt om hout gerelateerde blokken sneller te hakken dan met de hand.
Houwelen Stokken +
Houten planken of
Keisteen of
IJzer staven of
Goud staven of
Diamant edelsteen

Nodig om steen gerelateerde blokken en erts te winnen.
Schoppen Stokken +
Houten planken of
Keisteen of
IJzer staven of
Goud staven of
Diamant edelsteen

Wordt gebruikt om aarde, gras, zand, grind en sneeuw sneller op te graven. Schoppen zijn nodig om sneeuwballen te verkrijgen.
Schoffels Stokken +
Houten planken of
Keisteen of
IJzer staven of
Goud staven of
Diamant edelsteen

Gebruikt om aarde en gras blokken om te ploegen om het voor te bereiden voor graan.
Aansteker IJzeren Staaf + Vuursteen

Aansteker
Gebruikt om vuur te maken.
Emmer IJzeren Staven

Gebruikt om water, lava en melk vast te houden en te transporteren.
Kompas IJzeren Staven + Redstone-stof

Geeft constant de richting aan naar de speler's spawn punt.
Kaarten Papier + Kompas

Zal een voorwerp maken dat een afbeelding toont van een gebied dat al verkent is terwijl het vastgehouden wordt. Handig voor de weg te vinden.
Klok Gouden Staven + Redstone-stof

Geeft huidige tijd van de dag.
Vishengel Stokken + Draad

Gebruikt om vis te vangen.
Scharen IJzeren staven

Gebruikt voor het verkrijgen van bladeren, lang gras, lianen en wol van Schapen. Zal wol ook rapper breken dan met de hand.

Diamanten werktuigen tegenover gouden werktuigen[bewerken | brontekst bewerken]

Alhoewel gouden werktuigen de speler in staat stellen sneller te delven dan diamanten werktuigen, is de levensduur van gouden gereedschap maar 33 acties, vergeleken meer dan duizend van diamant. Het is dus efficiënter om diamanten werktuigen te gebruiken in plaats van gouden werktuigen, hoewel diamant zeldzamer is.

  • Als je een blok aan het breken bent met een werktuig en je verandert net voor het blok kapot gaat van gereedschap zonder de linker muisknop los te laten, zal de benodigde tijd voor het breken van een blok praktisch gelijk zijn aan de haksnelheid van het eerste werktuig, maar de duurzaamheid zal verminderen voor het laatst gebruikt werktuig. Dit geldt voor schoppen, bijlen en houwelen. Echter, omdat het spel het laatst gebruikte werktuig telt als het gebruikte werktuig, springt bij gebruik van houwelen niet altijd een verzamelbaar blok uit een gedolven blok. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een blok ijzererts hakt met een stenen houweel, en net voor het breekpunt overschakelt naar een houten houweel. Ook bij het verzamelen van obsidiaan kan je geen obsidiaanblok oppakken als je met een diamanten houweel hakt en net voor het eind overschakelt naar een ijzeren houweel. In termen van tijdwinst is deze strategie niet erg voordelig.