We have begun migration of most wikis to our new host, Amazon Web Services. All but the top 100 wikis are in read-only mode until the migration is complete. Estimated completion: TBD -- Update: Fri 10/20 11pm UTC - We have encountered some unexpected issues. Our staff is working around the clock to complete this process as quickly as possible. Thank you for your patience.

Verlaten mijnschacht

Uit Minecraft Wiki

Verlaten mijnschacht is een structuurtype toegevoegd in Beta 1.8, samen met Burchten en Dorpen.

Een verlaten mijnschacht.

Structuur[bewerken | brontekst bewerken]

Een verlaten mijnschacht bestaat uit: Het startpunt, een grote ruimte met een vlakke grondvloer, een boogplafond en maximaal vier uitgangen (in elke richting); 3×3 blok gangen met steunen van hekken en houten planken (soms met fakkels), kruisafsluitingen (houten pijlers), trappen, kisten (bevatten dingen zoals goud- en ijzerstaven, ertsen, voedsel, zaden, diamanten of houwelen), die daardoor wordt omringd. Gebroken sporen zijn er ook te vinden. De generator blijft stukken aan een uitgang toevoegen tot het een "diepte" bereikt van 8 (acht blokken vanaf een uitgang), dit betekent een maximum van vierentwintig (24) blokken.

Verlaten mijnschachten worden gegenereerd vóórdat de andere elementen, zoals ertsen, worden gecreëerd. De gangen hakken blokken eerder uit dan het plaatsen van een grens eromheen, wat vaak resulteert in drijvende blokken, zoals in een ravijn. Jeb verklaarde in MineCon dat hij dit zal repareren. [1] vanaf pre-versie 12w05a, zullen de 'vliegende' gangen ontstaan bovenop bruggen die van houten planken worden gemaakt.

Aangezien de mijnschachten heel veel hout en redelijke veel diamant produceren, net als heel veel andere grondstoffen, is het gemakkelijk om fakkels, bedden (van draden tot wol) en krachtig gereedschap te creëren.

Verkrijgbare objecten
Diamant Steenkool Lapis Lazuli Spinnenweb
Redstone IJzerstaaf Goudstaaf Draad
Meloenzaad Pompoenpitten Graan
Brood Rails IJzeren Houweel
Gouden appel Houten planken Hekken
Draad Cacaobonen Zadel
Paardenharnas Naamkaartje Buskruit

Verkennen[bewerken | brontekst bewerken]

Mijnschachten kunnen gemakkelijk in ravijnen of grote grotten worden gevonden, waar het waarschijnlijk is dat een mijngang hen zal snijden. In Oceaan klimaat is het mogelijk om het hogere deel van het schachtcomplex te vinden wat blootgesteld is aan water bij enkele secties.

Verlaten mijnschachten kunnen heel groot zijn en zijn vaak meer een doolhof dan een mijnschacht. Het verkennen van dit 'doolhof' wordt nog gevaarlijker door de aanwezige grottenspinnen, behalve als je goed voorbereid bent. Maar dankzij de automatisch geplaatste fakkels spawnen er veel minder mobs dan in doorsnee grotten, wat het gebied buiten de Grottenspin-spawners veiliger maakt. Grind stort soms in de schachten waardoor het lijkt dat het een dood eind is. Graaf een paar blokken voorbij de grindmuur om te controleren of de schacht verder gaat of niet.

Door middel van de middelen die de speler in de mijn kan vinden, de speler kan spinnenwebben verwijderen, hout van de steunen nemen, en een veilige ruimte met een bed creëren binnen de mijn om vanuit te werken. Dit maakt verkenning gemakkelijker, hoewel het verdwaald raken het verlies van middelen in de kamer en een mogelijke dood door grotspinnen of andere gevaren binnen de uitgebreide structuur betekent. Men zou voorzichtigheid vóór iets anders moeten zetten bij het onderzoeken van deze plaatsen. Als de behoefte van voedsel zich voordoet, kunnen de meloenzaden en tarwe gevonden in kisten en het water kan in grotten rond de mijn worden gevonden. Er kan eveneens ook brood in de kisten zitten.

Dit kan ook een goede bron van rails zijn voor iedereen die een mijnkarspoor wil maken en het kan mensen helpen die geen houwelen meer hebben, door van het hout een werkbank te maken, Stokken, de middelen die tijdens de mijnexpeditie gevonden zijn en de Spinnenspawners zijn een goede plaats om de mobfarms te maken. Mijnschachten, gevaarlijk wegens de aanwezigheid van lava meren en mobs, bevatten ook veel erts, diamanten en schatten.

Onderzoeken[bewerken | brontekst bewerken]

Verlaten mijnschachten kunnen uiterst moeilijk te onderzoeken zijn, vooral aangezien sommige door de helft worden gesneden door ravijnen. De gemakkelijkste manieren om de meesten uit een verlaten mijnschacht te halen zonder dat er een ravijn doorheen gaat is de volgende. Sla het volgende deel over als je een verlaten mijnschacht hebt gevonden dat word doorsneden door een ravijn.

Het eerste wat men zou moeten doen wanneer ze een verlaten verlaten mijnschacht vinden is er doorheen lopen, maar zorg ervoor dat elke gang goed verlicht is door fakkels. Dit helpt de plaats bepalen van alle mineralen als ijzererts, of steenkool, die in de muur kunnen zitten. Het hebben van meerdere setjes hulpmiddelen, zoals wapens, houwelen en blokken (bijvoorbeeld keisteen of aarde of een andere blok dat niet door de zwaartekracht word beïnvloed) is ook handig. De waardevolle blokken en kisten kunnen vaak in moeilijk bereikbare plaatsen worden gevonden, maar dit is toe te schrijven aan de wereldgenerator. Vaak moet je bruggen en/of trappen bouwen om op alle plaatsen in de mijn te komen.

Mijnschachten en andere gebouwen gaan dwars door alles heen en controleren niet of lava en water de mijnschacht vult. Dus contact met lava is een gevaar.

Video[bewerken | brontekst bewerken]

Gallerij[bewerken | brontekst bewerken]

Fouten[bewerken | brontekst bewerken]

Als gevolg van een wereldgeneratie glitch, kunnen delen van een verlaten mijnschacht zweven in de lucht. Dit is vooral merkbaar wanneer een verlaten mijn een ondergrondse ravijn snijdt, terwijl de houten steunen vliegend kunnen worden gevonden. Kisten, spawners en rails vallen ook onder dit. Deze bug is (niet helemaal) opgelost met ingang van snapshot 12w05b. Als een verlaten mijnschacht een kerker/dungeon snijdt, kan de mijnschacht de kisten vernietigen waardoor de inhoud op de grond valt. Als de mijnschachten worden gegenereerd, is er een kans dat er twee mijnschachten elkaar kruisen. Dit kan lastig zijn als je een mijnschacht probeert te verkennen. Soms geven de geplaatste fakkels geen licht meer, waardoor het lastig is om de schacht te verkennen. Dit kan echter worden opgelost door de fakkel te breken en opnieuw te plaatsen.

Weetjes[bewerken | brontekst bewerken]

De vuilniskamer in een verlaten mijnschacht
Een vuilniskamer waar een ravijn doorheen gaat.
  • In 1.8 Pre-versie 1 en 2, werden de steunpilaren slechts gemaakt van planken. De omheiningen werden later toegevoegd in versie 1.8.
  • Soms zit de ingang van een mijnschacht onder water, wat een watervloed veroorzaakt (ook niet echt bepaald handig als je weinig lucht meer hebt).
  • Soms zit er lava naast/in een verlaten schacht. Dit kan het hout laten branden.
  • Fakkels kun je niet vinden in een kist maar zijn willekeurig geplaatst in de schacht
  • Soms kan een fakkel niet vastgemaakt worden aan een blok maar geeft wel licht.

  1. MineCon 2011 ontwikkelaars paneel, te zien bij de IGN reportage: http://www.twitch.tv/ignlive/b/300422640 (van minuut 25:45 tot 27:25)